Harika
19.Ekim.2017, 20:05
İnternette cinsellik, gizli arzuları ele veriyor
Yapılan bu araştırma, insanların gizli arzuları konusunda çarpıcı gerçekleri ortaya çıkardı.
Son derece geniş kapsamlı ve kimliklerin gizli tutulması yönünden eşi bulunmaz bir kaynak olan İnternet, insanların en derinlerinde yatan dürtülerini ve dışa vurmadıkları en gizli saklı düşüncelerini gün yüzüne çıkartıyor. İnternetteki dizginsiz düşünce bolluğundan etkilenen Boston Üniversitesi sinirbilim uzmanlarından Ogi Ogas ve Sai Gaddam, 2009 yılında dünyanın cinsellikle ilgili en kapsamlı çalışmasına damga vurdular.
Yaklaşık bir milyar siteyi sessizce mercek altına alan araştırmacılar, dünyanın her köşesinden 100 milyonu aşkın kadın ve erkeğin özel etkinliklerini inceledi. Sonuçta, orta sınıf üyesi 18 bini aşkın beyaz ile yaptığı söyleşilerden yola çıkarak 1948 ve 1953 yıllarında iki rapor yayımlayan ünlü dirimbilimci Alfred Kinsey’den bu yana, insan cinselliği konusunda dünyada yayımlanan ilk büyük ölçekli bilimsel araştırma ortaya çıkmış oldu.
İnternet aramaları sonucunda ham verilere ulaşan Ogas ile Gaddam- en yoğun Web trafiğine sahip bir milyon siteyi belirleyerek bir liste halinde yayımlayan Alexa şirketinin de desteğiyle- yaptıkları araştırmada, insanların bugüne dek hemen hemen hiç göz atılmamış ve karanlıkta kalmış gizli arzularına, kösnüllük, saplantı ve garip düşüncelerle dolu sıradışı dünyalarına ışık tutuyor. Aşağıda bu araştırmadan elde edilen çarpıcı sonuçlardan kimi örneklere yer veriliyor.
Çekiciliği belirleyen tek unsur gençlik değil
Erkeklerde en etkili unsur zamandizinseldir. Erkeklerin internetteki cinsellikle ilgili aramalarında, erişkin site içeriklerinde ve *****grafik videolarda yaş egemen bir unsur olarak öne çıkıyor. Dogpile adlı sitede cinsel içerikli aramalarda en sık kullanılan nitelemenin, her altı tanımlamadan birini yaşla ilgili sıfatlar oluşturuyor. Erkeklerin arzularına yönelik yazılımlarda kadınların dış görünümleri değerlendirilirken yaş unsurunun öne çıktığı, ancak burada yalnızca gençliğin etkili olmadığı dikkat çekiyor.
Dogpile sitesindeki aramaların çoğunda “çıplak 25’likler”, ya da “****i 40’lıklar” gibi belli yaşlara yer veriliyor. Erişkin kadınlara duyulan ilgi yeniyetmelere duyulan kadar yoğun olmasa da, erkeklerin aramalarında 19 yaş kadınlarından çok 50 yaşındakilere yer vermeleri kayda değer bir durum. Erişkin olmayan kızlara duyulan ilgi bir hayli şaşırtıcı, ama 60-70 yaş kadınlarına duyulan erotik ilgi de son derece hayret verici.
Erkekler tetiği çekmeye hazır
Erkeklerin internetteki arzu arayışı yalnız başına sürdürülen bir olgu. Tek başlarına bilgisayarın başına geçerek video ve görüntüleri tıklayıp duran erkekler beğeni ve deneyimlerini başka erkeklerle paylaşmaya pek yanaşmazlar. Başkalarının cinsel çekicilikle ilgili görüşlerini önemsiz ve kafa karıştırıcı bulurlar. Kadınlar konusunda yalnızca kendi gözleriyle gördüklerine inanırlar. Sınıfın arka sıralarında, uçağın tuvaletinde- ya da Pentagon’daki ofislerinde- kendi kendilerini tatmin etmekten de oldukça mutlu olurlar.
Yalnız, anında uyarılabilen, hedefe odaklı, avlanmaya tutkun... azıcık da saf. Bir başka deyişle, erkek beyni Bugs Bunny adlı çizgi filmdeki avcı karakteri Elmer Fudd gibidir. Fudd yalnız bir avcıdır. Her an tetiktedir. Tavşan gördüğünde- ya da tavşan gördüğünü sandığında- tetiği çeker. Fudd tavşan kılığına girmiş ördeklerin hemen oyununa gelir. Ancak hedef aldığı tavşan sahte olsa bile asla yelkenleri suya indirmez. Toparlanıp yeniden meydana çıkar. Ertesi gün yeni bir avlanma günüdür.
Erkek beyni, kadın beynine kıyasla, görsel açıdan çok daha kolay tepki verecek biçimdedir. Erkeğin uyarılması beynin alt kabuğundaki (subkorteks) iki yapıya bağlı: amigdala ve hipotalamus. Her iki yapı da bilincimiz dışında işleyen minik yapılardır. Amigdala duygusal tepkilerden sorumlu. Hipotalamus cinsel uyarılmanın motorudur. Kadın ve erkeklere *****grafik videoların izletildiği bir araştırmada erkeklerin amigdala ve hipotalamus bölgelerinin çok daha etkin duruma geldiği gözlendi. Öyle ki, ezelden beri kafamızdan geçirdiğimiz doğru olsa gerek: erkeklerin beyni dişileri nesneleştirmek üzere tasarlanmış.
Kadınların nesneleştirilmeleri tarih öncesinin isli puslu derinliklerine uzanıyor. 26, 000 yıl önce Almanya’da bir kro-magnon insanı tarafından yontulan ünlü Willendorf Venüsü heykelciğindeki iri göğüslü, geniş kalçalı kadının yüzü yoktur. 40, 000 yıllık Hohle Fels Venüsü ise çok daha abartılı hatlara sahiptir.
Kimseler görmediğinde, büyük güzeldir
Gençlik gibi, kadın bedeninin boyutları da görünürde erkeğin doğasından kaynaklanan ve uyarılmasında tetikleyici rol oynayan bir unsurdur. Dogpile aramalarında “dolgun” ve “ince” gibi nitelemeler, en sık kullanılan nitelemeler sıralamasında üçüncü sırada. Aramaların çoğunda kapak kızı ölçülerinin peşinde koşulmuyor. Erkeklerin iri yarı ve gösterişli kadınlara hayranlık duydukları ortaya çıkıyor.
Cinsellikle ilgili uzmanların birçoğu, kadınlarda bel-kalça oranlarının erkekler için görsel bir ipucu oluşturduğuna inanıyorlar. Kimi araştırmalar dünya üzerindeki tüm erkeklerin belli bir bel-kalça oranını (0.7) en çekici bulduklarını ortaya koyuyor. Erkek beyninin ödüllerin işlenmesinden sorumlu ön singulat kıvrımı adıyla bilinen belirli bir bölgesi bile görünürde ideal bel-kalça oranı karşısında devinime geçiyor. Gelgelelim, cinsel içerikli aramalarda “kalça” ve “bel” kavramlarına çok ender rastlanıyor.
İnternet *****sunda, görüntü, öykü ve videolarda, erotik canlandırmalarda iri göğüsler de olağanüstü bir ilgi uyandırıyor. ABD, Rusya, Hindistan, Almanya, Japonya ve Suudi Arabistan dahil, incelenen ülkelerin tümünde, boyutları ne olursa olsun, göğüslerin kadın bedeninin erkeklerin en çok ilgisini çeken bölümü olduğu görülüyor.
Aldatma uyarıcıdır
İngilizce arama motorlarında hetero****üeller arasındaki ikinci en gözde ilgi alanını aldatan eş *****sunun oluşturduğu görülüyor. Alexa listesinde dişi partnerin yabancı erkeklerle cinsel ilişkiye girdiği 343 erişkin Web sitesi yer alıyor. Aldatan eş *****suna özgü en yaygın senaryolardan birini eşin para karşılığında başka erkeklerle cinsel ilişkiye girmeleri oluşturuyor. Kadın başka bir erkekle birlikte olurken, kocası ya da sevgilisi hemen hemen her zaman ezik ve kederli bakışlarla onu bir köşeden izliyor. Aldatan eş *****sunda çoğu zaman beyaz bir kadın güçlü kuvvetli siyah bir erkekle sevişirken kocası da onları izliyor. Kadınlar görünürde kocaları dışındaki erkeklerle birlikte olmaktan büyük bir haz alıyorlar.
İyi de, hetero****üel bir erkek eşinin güçlü kuvvetli bir adamla sevişmesini izlerken neden cinsel açıdan uyarılsın ki? Erkeğin cinsel arzusunun kıskançlığından daha ağır basmasını sağlayan unsur nedir? Dirimbilim, bu soruya oldukça kafa karıştırıcı tek bir yanıt öneriyor: Sperm yarışı.
Bu kavram erkeğin spermlerinin diş inin yumurtalarını döllemek için başka erkeklerin spermleriyle giriştiği kıran kırana savaşa olanak tanıyan fizyolojik ve davranışsal uyarlamaları içeriyor.
Bu tür uyarlamalara inanılmaz sayıda çok canlı türünde rastlanıyor. Şempanzelerin dev boyutlu erbezleri yoğun miktarda sperm üretebiliyor. Dişi şempanzeler yumurtlama döneminde birden çok erkekle birlikte olduklarından, daha çok sperm üreten erkeğin öteki erkeklerin spermlerini yerinden etme ve kendi spermlerinin canlı kalmasını sağlama olasılığı daha yüksek oluyor.
Köpekler, geyikler ve kangurular sperm yarışı kapsamında davranışsal uyarlamalar sergiler. Bu canlı türlerinin erkekleri dişilerinin başka erkeklerle cinsel ilişkiye girebileceklerini sezinlediklerinde erken boşalma, saldırganlaşma ve çok kez boşalma gibi durumlar yaşarlar. Erkek dikenli balıklar bir başka erkeğin videosunu izlediklerinde daha çok sperm üretir. Erkeklerde aldatma fikrinin beraberinde getirdiği uyarılma durumu davranışsal uyarlamaların bir başka örneğidir. Erkek eşinin rakip bir başka erkekle birlikte olduğuna inanırsa, böyle bir uyarlamanın sonucunda eşiyle bir an önce ve olabildiğince ateşli bir sevişmeye girişir. Çoğu canlı türünde rakip ne denli güçlü ise, sperm yarışı ve uyarılma da o denli yoğun olur.
Kadınlar hafiyedir
İnternette erkekler imgeleri yeğlerken, kadınlar öykülerin peşine düşer. Erkekler grafik cinsellikten, kadınlar duygusal ilişkilerden yana. İkisi arasındaki bu karşıtlığa erkeklerle kadınların internette ne tür cinsel etkinlikleri aradıklarıyla ilgili tepkilerde de tanık olunuyor.
Erkeklerin %37’sine kıyasla, kadınların yalnızca %6’sı erotik fotoğraf ve filmleri izlemekten hoşlanıyor. Erkeklerin %8’i, kadınların %21’i en çok sevgili ya da cinsel partner ile ilişkiye girmekten yana. Kadınların %9’una kıyasla, erkeklerin %6’sı erotik öyküler okumayı yeğliyor.
Erkeklerle kadınlar bilgisayar ekranının kimliği gizleyici niteliğine sığınıp istedikleri her türlü şeyi aramaya koyulduklarında, yalnızca farklı ilgi alanlarının izini sürmekle kalmayıp farklı uyarılma biçimlerinin de peşinde koşuyor. Erkekler izlemeyi, kadınlar okuyup tartışmayı yeğliyor. Kadın bir erkekle cinsel ilişkiye girmeyi düşündüğünde, bu konuda uzun erimli bir değerlendirme yapmak zorunda.
Tüm çağdaş kadınlar dişilere özgü dikkatin ürünüdü. Kadının soy ağacındaki dürtüsel dalların budanması sonucunda dişi beyin, dünyanın en incelikli sinirsel yazılımıyla donatılmış oldu. Ortaya çıkarmak, kılı kırk yarmak ve bilgilendirici bir yığın ipucunu değerlendirmek üzere tasarlanmış olan kadınlara özgü bu sinirsel sisteme araştırmacılar, Agatha Christie’nin romanlarındaki ünlü detektiften esinlenerek, Miss Marple Hafiyelik Ajansı adını verdiler.
Miss Marple yaşını başını almış, temiz giyimli, bağımsız ruhlu, sevimli ve kırılgan bir kadındır. Kimilerine göre kafası dağınık ve dengesiz diye pek ciddiye alınmaz. Oysa gerçekte insanların ruhunu okuyabilen son derece keskin bir zekaya ve insan doğasının karanlık yüzü konusunda derin bir bilgiye sahiptir. Sıklıkla polisin içinden çıkamadığı olayları çözer. Dişi beyne özgü eşsiz detektiflik becerileri, alabildiğine çeşitli bağlamlarda sinsi ve saldırgan erkeklerin kişiliklerini araştırmakla geçiren kadınların yüzlerce bin yıllık hafiyelik sürecinin ürünüdür. Tıpkı Miss Marple gibi, kadınların içlerindeki hafiye cinsel ilişkiye girmeden önce olası eşin kişiliğiyle ilgili kanıtları inceden inceye araştırır, onunla ilgili fiziksel ve toplumsal ipuçlarını enine boyuna ölçer, kendi deneyim ve duygularının da bir değerlendirmesini yapar. (Cumhuriyet)
Yapılan bu araştırma, insanların gizli arzuları konusunda çarpıcı gerçekleri ortaya çıkardı.
Son derece geniş kapsamlı ve kimliklerin gizli tutulması yönünden eşi bulunmaz bir kaynak olan İnternet, insanların en derinlerinde yatan dürtülerini ve dışa vurmadıkları en gizli saklı düşüncelerini gün yüzüne çıkartıyor. İnternetteki dizginsiz düşünce bolluğundan etkilenen Boston Üniversitesi sinirbilim uzmanlarından Ogi Ogas ve Sai Gaddam, 2009 yılında dünyanın cinsellikle ilgili en kapsamlı çalışmasına damga vurdular.
Yaklaşık bir milyar siteyi sessizce mercek altına alan araştırmacılar, dünyanın her köşesinden 100 milyonu aşkın kadın ve erkeğin özel etkinliklerini inceledi. Sonuçta, orta sınıf üyesi 18 bini aşkın beyaz ile yaptığı söyleşilerden yola çıkarak 1948 ve 1953 yıllarında iki rapor yayımlayan ünlü dirimbilimci Alfred Kinsey’den bu yana, insan cinselliği konusunda dünyada yayımlanan ilk büyük ölçekli bilimsel araştırma ortaya çıkmış oldu.
İnternet aramaları sonucunda ham verilere ulaşan Ogas ile Gaddam- en yoğun Web trafiğine sahip bir milyon siteyi belirleyerek bir liste halinde yayımlayan Alexa şirketinin de desteğiyle- yaptıkları araştırmada, insanların bugüne dek hemen hemen hiç göz atılmamış ve karanlıkta kalmış gizli arzularına, kösnüllük, saplantı ve garip düşüncelerle dolu sıradışı dünyalarına ışık tutuyor. Aşağıda bu araştırmadan elde edilen çarpıcı sonuçlardan kimi örneklere yer veriliyor.
Çekiciliği belirleyen tek unsur gençlik değil
Erkeklerde en etkili unsur zamandizinseldir. Erkeklerin internetteki cinsellikle ilgili aramalarında, erişkin site içeriklerinde ve *****grafik videolarda yaş egemen bir unsur olarak öne çıkıyor. Dogpile adlı sitede cinsel içerikli aramalarda en sık kullanılan nitelemenin, her altı tanımlamadan birini yaşla ilgili sıfatlar oluşturuyor. Erkeklerin arzularına yönelik yazılımlarda kadınların dış görünümleri değerlendirilirken yaş unsurunun öne çıktığı, ancak burada yalnızca gençliğin etkili olmadığı dikkat çekiyor.
Dogpile sitesindeki aramaların çoğunda “çıplak 25’likler”, ya da “****i 40’lıklar” gibi belli yaşlara yer veriliyor. Erişkin kadınlara duyulan ilgi yeniyetmelere duyulan kadar yoğun olmasa da, erkeklerin aramalarında 19 yaş kadınlarından çok 50 yaşındakilere yer vermeleri kayda değer bir durum. Erişkin olmayan kızlara duyulan ilgi bir hayli şaşırtıcı, ama 60-70 yaş kadınlarına duyulan erotik ilgi de son derece hayret verici.
Erkekler tetiği çekmeye hazır
Erkeklerin internetteki arzu arayışı yalnız başına sürdürülen bir olgu. Tek başlarına bilgisayarın başına geçerek video ve görüntüleri tıklayıp duran erkekler beğeni ve deneyimlerini başka erkeklerle paylaşmaya pek yanaşmazlar. Başkalarının cinsel çekicilikle ilgili görüşlerini önemsiz ve kafa karıştırıcı bulurlar. Kadınlar konusunda yalnızca kendi gözleriyle gördüklerine inanırlar. Sınıfın arka sıralarında, uçağın tuvaletinde- ya da Pentagon’daki ofislerinde- kendi kendilerini tatmin etmekten de oldukça mutlu olurlar.
Yalnız, anında uyarılabilen, hedefe odaklı, avlanmaya tutkun... azıcık da saf. Bir başka deyişle, erkek beyni Bugs Bunny adlı çizgi filmdeki avcı karakteri Elmer Fudd gibidir. Fudd yalnız bir avcıdır. Her an tetiktedir. Tavşan gördüğünde- ya da tavşan gördüğünü sandığında- tetiği çeker. Fudd tavşan kılığına girmiş ördeklerin hemen oyununa gelir. Ancak hedef aldığı tavşan sahte olsa bile asla yelkenleri suya indirmez. Toparlanıp yeniden meydana çıkar. Ertesi gün yeni bir avlanma günüdür.
Erkek beyni, kadın beynine kıyasla, görsel açıdan çok daha kolay tepki verecek biçimdedir. Erkeğin uyarılması beynin alt kabuğundaki (subkorteks) iki yapıya bağlı: amigdala ve hipotalamus. Her iki yapı da bilincimiz dışında işleyen minik yapılardır. Amigdala duygusal tepkilerden sorumlu. Hipotalamus cinsel uyarılmanın motorudur. Kadın ve erkeklere *****grafik videoların izletildiği bir araştırmada erkeklerin amigdala ve hipotalamus bölgelerinin çok daha etkin duruma geldiği gözlendi. Öyle ki, ezelden beri kafamızdan geçirdiğimiz doğru olsa gerek: erkeklerin beyni dişileri nesneleştirmek üzere tasarlanmış.
Kadınların nesneleştirilmeleri tarih öncesinin isli puslu derinliklerine uzanıyor. 26, 000 yıl önce Almanya’da bir kro-magnon insanı tarafından yontulan ünlü Willendorf Venüsü heykelciğindeki iri göğüslü, geniş kalçalı kadının yüzü yoktur. 40, 000 yıllık Hohle Fels Venüsü ise çok daha abartılı hatlara sahiptir.
Kimseler görmediğinde, büyük güzeldir
Gençlik gibi, kadın bedeninin boyutları da görünürde erkeğin doğasından kaynaklanan ve uyarılmasında tetikleyici rol oynayan bir unsurdur. Dogpile aramalarında “dolgun” ve “ince” gibi nitelemeler, en sık kullanılan nitelemeler sıralamasında üçüncü sırada. Aramaların çoğunda kapak kızı ölçülerinin peşinde koşulmuyor. Erkeklerin iri yarı ve gösterişli kadınlara hayranlık duydukları ortaya çıkıyor.
Cinsellikle ilgili uzmanların birçoğu, kadınlarda bel-kalça oranlarının erkekler için görsel bir ipucu oluşturduğuna inanıyorlar. Kimi araştırmalar dünya üzerindeki tüm erkeklerin belli bir bel-kalça oranını (0.7) en çekici bulduklarını ortaya koyuyor. Erkek beyninin ödüllerin işlenmesinden sorumlu ön singulat kıvrımı adıyla bilinen belirli bir bölgesi bile görünürde ideal bel-kalça oranı karşısında devinime geçiyor. Gelgelelim, cinsel içerikli aramalarda “kalça” ve “bel” kavramlarına çok ender rastlanıyor.
İnternet *****sunda, görüntü, öykü ve videolarda, erotik canlandırmalarda iri göğüsler de olağanüstü bir ilgi uyandırıyor. ABD, Rusya, Hindistan, Almanya, Japonya ve Suudi Arabistan dahil, incelenen ülkelerin tümünde, boyutları ne olursa olsun, göğüslerin kadın bedeninin erkeklerin en çok ilgisini çeken bölümü olduğu görülüyor.
Aldatma uyarıcıdır
İngilizce arama motorlarında hetero****üeller arasındaki ikinci en gözde ilgi alanını aldatan eş *****sunun oluşturduğu görülüyor. Alexa listesinde dişi partnerin yabancı erkeklerle cinsel ilişkiye girdiği 343 erişkin Web sitesi yer alıyor. Aldatan eş *****suna özgü en yaygın senaryolardan birini eşin para karşılığında başka erkeklerle cinsel ilişkiye girmeleri oluşturuyor. Kadın başka bir erkekle birlikte olurken, kocası ya da sevgilisi hemen hemen her zaman ezik ve kederli bakışlarla onu bir köşeden izliyor. Aldatan eş *****sunda çoğu zaman beyaz bir kadın güçlü kuvvetli siyah bir erkekle sevişirken kocası da onları izliyor. Kadınlar görünürde kocaları dışındaki erkeklerle birlikte olmaktan büyük bir haz alıyorlar.
İyi de, hetero****üel bir erkek eşinin güçlü kuvvetli bir adamla sevişmesini izlerken neden cinsel açıdan uyarılsın ki? Erkeğin cinsel arzusunun kıskançlığından daha ağır basmasını sağlayan unsur nedir? Dirimbilim, bu soruya oldukça kafa karıştırıcı tek bir yanıt öneriyor: Sperm yarışı.
Bu kavram erkeğin spermlerinin diş inin yumurtalarını döllemek için başka erkeklerin spermleriyle giriştiği kıran kırana savaşa olanak tanıyan fizyolojik ve davranışsal uyarlamaları içeriyor.
Bu tür uyarlamalara inanılmaz sayıda çok canlı türünde rastlanıyor. Şempanzelerin dev boyutlu erbezleri yoğun miktarda sperm üretebiliyor. Dişi şempanzeler yumurtlama döneminde birden çok erkekle birlikte olduklarından, daha çok sperm üreten erkeğin öteki erkeklerin spermlerini yerinden etme ve kendi spermlerinin canlı kalmasını sağlama olasılığı daha yüksek oluyor.
Köpekler, geyikler ve kangurular sperm yarışı kapsamında davranışsal uyarlamalar sergiler. Bu canlı türlerinin erkekleri dişilerinin başka erkeklerle cinsel ilişkiye girebileceklerini sezinlediklerinde erken boşalma, saldırganlaşma ve çok kez boşalma gibi durumlar yaşarlar. Erkek dikenli balıklar bir başka erkeğin videosunu izlediklerinde daha çok sperm üretir. Erkeklerde aldatma fikrinin beraberinde getirdiği uyarılma durumu davranışsal uyarlamaların bir başka örneğidir. Erkek eşinin rakip bir başka erkekle birlikte olduğuna inanırsa, böyle bir uyarlamanın sonucunda eşiyle bir an önce ve olabildiğince ateşli bir sevişmeye girişir. Çoğu canlı türünde rakip ne denli güçlü ise, sperm yarışı ve uyarılma da o denli yoğun olur.
Kadınlar hafiyedir
İnternette erkekler imgeleri yeğlerken, kadınlar öykülerin peşine düşer. Erkekler grafik cinsellikten, kadınlar duygusal ilişkilerden yana. İkisi arasındaki bu karşıtlığa erkeklerle kadınların internette ne tür cinsel etkinlikleri aradıklarıyla ilgili tepkilerde de tanık olunuyor.
Erkeklerin %37’sine kıyasla, kadınların yalnızca %6’sı erotik fotoğraf ve filmleri izlemekten hoşlanıyor. Erkeklerin %8’i, kadınların %21’i en çok sevgili ya da cinsel partner ile ilişkiye girmekten yana. Kadınların %9’una kıyasla, erkeklerin %6’sı erotik öyküler okumayı yeğliyor.
Erkeklerle kadınlar bilgisayar ekranının kimliği gizleyici niteliğine sığınıp istedikleri her türlü şeyi aramaya koyulduklarında, yalnızca farklı ilgi alanlarının izini sürmekle kalmayıp farklı uyarılma biçimlerinin de peşinde koşuyor. Erkekler izlemeyi, kadınlar okuyup tartışmayı yeğliyor. Kadın bir erkekle cinsel ilişkiye girmeyi düşündüğünde, bu konuda uzun erimli bir değerlendirme yapmak zorunda.
Tüm çağdaş kadınlar dişilere özgü dikkatin ürünüdü. Kadının soy ağacındaki dürtüsel dalların budanması sonucunda dişi beyin, dünyanın en incelikli sinirsel yazılımıyla donatılmış oldu. Ortaya çıkarmak, kılı kırk yarmak ve bilgilendirici bir yığın ipucunu değerlendirmek üzere tasarlanmış olan kadınlara özgü bu sinirsel sisteme araştırmacılar, Agatha Christie’nin romanlarındaki ünlü detektiften esinlenerek, Miss Marple Hafiyelik Ajansı adını verdiler.
Miss Marple yaşını başını almış, temiz giyimli, bağımsız ruhlu, sevimli ve kırılgan bir kadındır. Kimilerine göre kafası dağınık ve dengesiz diye pek ciddiye alınmaz. Oysa gerçekte insanların ruhunu okuyabilen son derece keskin bir zekaya ve insan doğasının karanlık yüzü konusunda derin bir bilgiye sahiptir. Sıklıkla polisin içinden çıkamadığı olayları çözer. Dişi beyne özgü eşsiz detektiflik becerileri, alabildiğine çeşitli bağlamlarda sinsi ve saldırgan erkeklerin kişiliklerini araştırmakla geçiren kadınların yüzlerce bin yıllık hafiyelik sürecinin ürünüdür. Tıpkı Miss Marple gibi, kadınların içlerindeki hafiye cinsel ilişkiye girmeden önce olası eşin kişiliğiyle ilgili kanıtları inceden inceye araştırır, onunla ilgili fiziksel ve toplumsal ipuçlarını enine boyuna ölçer, kendi deneyim ve duygularının da bir değerlendirmesini yapar. (Cumhuriyet)