Xena
26.Temmuz.2018, 01:52
Sayıştay Denetçisi, anayasa ve kanunlarla Sayıştay’a verilen inceleme, denetleme ve raporlama görevlerini yerine getirmekle görevlendirilmiştir. Yargısal yetki ile donatılan ve anayasanın yargı bölümü altında yer alan Sayıştay, TBMM adına kamu dış denetimini yürütmesi nedeniyle tüm dünya sayıştayları gibi yüksek denetim örgütü kimliğine sahiptir. Sayıştayların uluslararası örgütü INTSAI standartlarında belirtildiği üzere mali ve performans denetimleri ile denetim destek gruplarındaki çalışmalarıyla yerine getirirler. Sayıştay denetçilerinin görev yeri Ankara’dır.
GÖREV VE SORUMLULUKLARI
Anayasa, Sayıştay’a ve bu bağlamda Sayıştay denetçilerine; merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri ile sosyal güvenlik kurumlarının gelir, gider ve mallarını TBMM adına denetlemek, sorumluların hesap ve işlemlerini kesin hükme bağlamak, mahalli idarelerin hesap ve işlemlerini denetleyip kesin hükme bağlamak, kanunlarla verilen inceleme, denetleme ve hükme bağlama işlerini yapmak, TBMM’ne kesin hesap kanun tasarıları hakkında uygunluk bildirimi sunmak görevlerini vermiştir.
Genel olarak Sayıştay denetçisinin görev alanına giren kurum ve kuruluşlar şunlardır;
-Merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri
-Sosyal güvenlik kuruluşları
-Mahalli idareler
-Kuruluş kanunları veya diğer özel kanun hükümleri gereğince Sayıştay denetimine tabi kurumlar
-Döner sermayeler ve fonlar
ÖZLÜK HAKLARI ve MAAŞLARI
Sayıştay denetçilerinin mali ve sosyal hakları genel olarak Devlet Memurları Kanunu’nda, Sayıştay Kanunu’nda ve Hakimler Savcılar Kanunu’nda düzenlenmektedir. 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu’nun ek geçici 1.maddesine göre; Sayıştay meslek mensupları aylık, ödenek, mali, sosyal ve diğer özlük hakları bakımından; kıdem sınıf ve derecesindeki birinci sınıf, birinci sınıfa ayrılmış, ikinci sınıf ve üçüncü sınıf hakim ve savcılar hakkındaki hükümlere tabidirler.
Sayıştay Denetçileri diğer memurlardan farklı olarak 3 yılda değil, 2 yılda bir derece almaktadırlar. Denetçiler, belki ilk yıllarda olmasada kısa süre sonra lojmanda oturma olanağına kavuşmaktadırlar. Ankara’nın çeşitli semtlerinde bulunan lojmanlar denetçilere görev tahsisli olarak verilmektedir.
Yardımcılık döneminde verilen eğitim, performans denetim eğitimi, ilerleyen yıllarda yapılan uygulamalar sonucunda kazanılan deneyim, Sayıştay denetçilerini hem kamu sektöründe hem de özel sektörde çalışabilecek duruma getirmektedir.
DENETÇİ YRD. MAAŞI; 2550
DENETÇİ MAAŞI; 3300
1.DERECE KADROLU DENETÇİ MAAŞI; 5750 dir.
Sayıştay denetçileri yeterlilik sınavını geçtikten sonra yeminli mali müşavirlik sınavına girebilirler. Sınavı kazandıktan sonra 8 yıl aha çalıştıkları takdirde yeminli mali müşavir ruhsatı alabilmektedirler.
YURTDIŞI İMKANLARI
Denetçiler denetim amacıyla yurtdışına gönderildikleri gibi, yabancı dil eğitimi amacıyla da gönderilmektedirler. Ayrıca denetçileri, gösterdikleri performans dikkate alınarak meslekleri ile ilgili araştırma yapmak üzere yurt dışına gönderme olanağı bulunmaktadır.
SINAVI HAKKINDA
Sınava girebilmek için KPSS gerekmemektedir. Kurum olarak ÖSYM’ye yaptırmaktadır. Sınav eleme sınavı, yazılı ve sözlü olmak üzere 3 aşamalıdır. Bu aşamalardan olan eleme sınavı Ankara’da ilanda belirtilen tarihte ÖSYM tarafından test yöntemi ile yapılmaktadır. Test şeklinde oluşan bu sınavda aday adaylarına genel yetenek,genel kültür ve alan bilgisi testi uygulanmaktadır. Alan bilgisi konuları Hukuk, İktisat ve Maliyedir.Test sınavında belirlenen kadronun 5 katı kadar aday başarı sırasına göre belirlenir ardından bu adaylar Klasik sınava tabi tutulurlar ve bu sınavda da yine başarı sırasına göre belirlenen kadronun 3 katı mülakata alınır.
20 şubat 2010 da yayınlanan yeni sınav yönetmeliğine göre ise Eleme (test) sınavı değerlendirmesinde; hukuk yüzde yirmi beş, maliye yüzde yirmi beş, iktisat yüzde yirmi, genel yetenek yüzde yirmi ve genel kültür yüzde on oranında olmak üzere ağırlıklı puan hesaplanır.( )(
1)HUKUK; Anayasa hukuku; genel esaslar ve Türk Anayasa hukuku- İdare hukuku; genel esaslar ve idari yargı. – Medeni hukuk; genel esaslar, kişiler hukuku ve eşya hukuku. – Borçlar hukuku; genel esaslar.)MALİYE; Maliye teorisi.- Maliye politikası. – Bütçe. – Vergi hukuku ve Türk vergi sistemi. 3)İKTİSAT; İktisat teorisi. – Mikro iktisat. – Makro iktisat. – İktisat politikası. – Para-banka-kredi. 4) Ticaret hukuku; genel esaslar, ticari işletmeler, ticari şirketler ve kıymetli evrak. 5) Muhasebe; genel muhasebe ve mali tablolar analizi. (4-5 SEÇMELİDİR)
GÖREV VE SORUMLULUKLARI
Anayasa, Sayıştay’a ve bu bağlamda Sayıştay denetçilerine; merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri ile sosyal güvenlik kurumlarının gelir, gider ve mallarını TBMM adına denetlemek, sorumluların hesap ve işlemlerini kesin hükme bağlamak, mahalli idarelerin hesap ve işlemlerini denetleyip kesin hükme bağlamak, kanunlarla verilen inceleme, denetleme ve hükme bağlama işlerini yapmak, TBMM’ne kesin hesap kanun tasarıları hakkında uygunluk bildirimi sunmak görevlerini vermiştir.
Genel olarak Sayıştay denetçisinin görev alanına giren kurum ve kuruluşlar şunlardır;
-Merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki kamu idareleri
-Sosyal güvenlik kuruluşları
-Mahalli idareler
-Kuruluş kanunları veya diğer özel kanun hükümleri gereğince Sayıştay denetimine tabi kurumlar
-Döner sermayeler ve fonlar
ÖZLÜK HAKLARI ve MAAŞLARI
Sayıştay denetçilerinin mali ve sosyal hakları genel olarak Devlet Memurları Kanunu’nda, Sayıştay Kanunu’nda ve Hakimler Savcılar Kanunu’nda düzenlenmektedir. 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu’nun ek geçici 1.maddesine göre; Sayıştay meslek mensupları aylık, ödenek, mali, sosyal ve diğer özlük hakları bakımından; kıdem sınıf ve derecesindeki birinci sınıf, birinci sınıfa ayrılmış, ikinci sınıf ve üçüncü sınıf hakim ve savcılar hakkındaki hükümlere tabidirler.
Sayıştay Denetçileri diğer memurlardan farklı olarak 3 yılda değil, 2 yılda bir derece almaktadırlar. Denetçiler, belki ilk yıllarda olmasada kısa süre sonra lojmanda oturma olanağına kavuşmaktadırlar. Ankara’nın çeşitli semtlerinde bulunan lojmanlar denetçilere görev tahsisli olarak verilmektedir.
Yardımcılık döneminde verilen eğitim, performans denetim eğitimi, ilerleyen yıllarda yapılan uygulamalar sonucunda kazanılan deneyim, Sayıştay denetçilerini hem kamu sektöründe hem de özel sektörde çalışabilecek duruma getirmektedir.
DENETÇİ YRD. MAAŞI; 2550
DENETÇİ MAAŞI; 3300
1.DERECE KADROLU DENETÇİ MAAŞI; 5750 dir.
Sayıştay denetçileri yeterlilik sınavını geçtikten sonra yeminli mali müşavirlik sınavına girebilirler. Sınavı kazandıktan sonra 8 yıl aha çalıştıkları takdirde yeminli mali müşavir ruhsatı alabilmektedirler.
YURTDIŞI İMKANLARI
Denetçiler denetim amacıyla yurtdışına gönderildikleri gibi, yabancı dil eğitimi amacıyla da gönderilmektedirler. Ayrıca denetçileri, gösterdikleri performans dikkate alınarak meslekleri ile ilgili araştırma yapmak üzere yurt dışına gönderme olanağı bulunmaktadır.
SINAVI HAKKINDA
Sınava girebilmek için KPSS gerekmemektedir. Kurum olarak ÖSYM’ye yaptırmaktadır. Sınav eleme sınavı, yazılı ve sözlü olmak üzere 3 aşamalıdır. Bu aşamalardan olan eleme sınavı Ankara’da ilanda belirtilen tarihte ÖSYM tarafından test yöntemi ile yapılmaktadır. Test şeklinde oluşan bu sınavda aday adaylarına genel yetenek,genel kültür ve alan bilgisi testi uygulanmaktadır. Alan bilgisi konuları Hukuk, İktisat ve Maliyedir.Test sınavında belirlenen kadronun 5 katı kadar aday başarı sırasına göre belirlenir ardından bu adaylar Klasik sınava tabi tutulurlar ve bu sınavda da yine başarı sırasına göre belirlenen kadronun 3 katı mülakata alınır.
20 şubat 2010 da yayınlanan yeni sınav yönetmeliğine göre ise Eleme (test) sınavı değerlendirmesinde; hukuk yüzde yirmi beş, maliye yüzde yirmi beş, iktisat yüzde yirmi, genel yetenek yüzde yirmi ve genel kültür yüzde on oranında olmak üzere ağırlıklı puan hesaplanır.( )(
1)HUKUK; Anayasa hukuku; genel esaslar ve Türk Anayasa hukuku- İdare hukuku; genel esaslar ve idari yargı. – Medeni hukuk; genel esaslar, kişiler hukuku ve eşya hukuku. – Borçlar hukuku; genel esaslar.)MALİYE; Maliye teorisi.- Maliye politikası. – Bütçe. – Vergi hukuku ve Türk vergi sistemi. 3)İKTİSAT; İktisat teorisi. – Mikro iktisat. – Makro iktisat. – İktisat politikası. – Para-banka-kredi. 4) Ticaret hukuku; genel esaslar, ticari işletmeler, ticari şirketler ve kıymetli evrak. 5) Muhasebe; genel muhasebe ve mali tablolar analizi. (4-5 SEÇMELİDİR)