PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Yurtdışı atağına hazırlanıyor



zAMBakk
29.Ağustos.2018, 11:40
Farplas'ın CEO'su Ömer Burhanoğlu, şirkette yarattıkları katma değerin sektöre de katkısı olması için çalışmalar yaptıklarını belirtiyor.

Fark Holding çatısı altında faaliyet gösteren Farplas, “farklı” olmayı ve inovatif bir şirket yapısını çalışanlarının DNA’sına da işliyor. Bu yıl 50’nci yılını kutlayan şirketin yeni vizyonu ise küresel bir şirket olmak. Bunun için İran, Fas ve Cezayir’de satın almalar yapılması, Rusya ve Slovenya’ya ise lisans verilmesi planlanıyor. Farplas’ın CEO’su Ömer Burhanoğlu, şirkette yarattıkları katma değerin sektöre de katkısı olması için çalışmalar yaptıklarını belirtiyor.


BU YIL KURULUŞUNUN 50’NCI yılını kutlayan Farplas, küresel bir şirket olma vizyonuyla yurtdışı atağına hazırlanıyor. Şirketin odağında İran, Fas, Cezayir, Slovenya ve Rusya bulunuyor.


Geçtiğimiz yıl 552.6 milyon TL ciro ile 65 sıra birden yukarı çıkarak 304’üncü sırada yer almıştı. Bu yılki listede de 736.9 milyon TL net satış rakamıyla sıralamasını yine yukarılara taşıdı. Şirketin son yıllardaki bu hızlı çıkışında inovasyonu odağına alan yeni vizyonunun payı büyük. Bu büyüme rüzgarını arkasına alan şirketin şimdi hedefi küresel bir şirket haline gelmek.


1968 yılında otomotiv sanayinde ticari araçlar için aydınlatma ürünleri üretmek amacıyla kurulan Farplas, daha sonra otobüslerin servis setlerinde uzmanlaşmış. 2005 yılından beri de otobüs ve kamyon sürücü kabini, otobüs hava kanalı gibi komple sistem tasarımlarıyla müşterilerinin komple çözüm ortağı bir şirket haline gelmiş. Binek araçlar için kapı paneli, torpido gözü, tavan, direksiyon kaplamaları, kol dayama, gösterge çerçevesi, benzin depo kapakları, ön ızgaralar, bagaj çıtaları, jant kapakları, çamurluklar, rüzgarlık gibi iç ve dış parçaların yanı sıra kaput altı yani ön cam yıkama su depoları, motor altı koruma ve hava dağıtım kanalı gibi parçaların üretimini yapıyor. Şirketin müşterileri arasında Toyota, Renault, Hyundai, Fiat, Ford Otosan, Mercedes, Man, Isuzu, Volvo, BMC, Karsan, Temsa, Otokar gibi şirketler bulunuyor. Farplas’ın ürettiği ürünlerin yüzde 85’i Türkiye’de yapılan araçlarla birlikte ihraç ediliyor. Şirketin direkt ihracat oranı ise yüzde 12’leri buluyor. Üretim Çerkezköy, Gölçük ve Çayırova’daki fabrikalarda gerçekleştiriliyor.


Şirket 30 kişiyle başladığı üretim yolculuğunda bugün 1.800 çalışana ulaşmış. Peki bundan sonraki hedef ne? Bu konuda Farplas’ın CEO’su Ömer Burhanoğlu, “Geldiğimiz noktayı yeterli görmüyoruz” diyor. Şirketin küreselleşmesi gerektiğini vurgulayan Burhanoğlu, bunun adımlarını atmaya başladıklarını kaydediyor. Buradaki stratejilerinin ya yurtdışında şirket satın almak ya da direkt yatırım olduğunu belirtiyor. Şirketin yatırım yapmayı planladığı ülkeler arasında ise başta İran olmak üzere,


Fas, Cezayir, Rusya ve Slovenya bulunuyor. Rusya ve Slovenya’ya tasarladıkları ve ürettikleri ürünlerin lisansını vereceklerini belirten Burhanoğlu, eğer oradaki işlerinin gelişmesi durumunda ortaklıklar kurabileceklerini anlatıyor. İran, Fas ve Cezayir’de ise satın alma yapabileceklerini ya da fabrika yatırımı düşündüklerini kaydediyor.


“Biz üretimden önce tasarımda küreselleşmiş bir firmayız” diyen Burhanoğlu, Kore’de ofis açtıklarını söylüyor. Şirket bugüne kadar Fransa, Belçika, İngiltere ve Almanya’da daimi mühendisler bulunduruyordu. Yani, Farplas’ın mühendisleri bu ülkelerde 1-2 yıl kalarak müşterilerle birlikte tasarımlar yapıyor. Burhanoğlu, Kore’ye gidip gelmenin Avrupa gibi kolay olmadığını, oradaki regülasyonların da farklı olması nedeniyle ofis açtıklarını söylüyor.


Bu ofiste Hyundai’nin i10 ve i20 modelleri için iç ve dış parçaların tasarımı için çalışmalar yapılacağını belirtiyor.
Burhanoğlu, “Dünyanın en fazla ciro yapan şirketi gibi büyüklüklerden ziyade şirket değeri olarak kendimizi yukarılarda görmek istiyoruz. Önemli olan şirketin değeri ve paydaşlarına yarattığı katma değer” diyor. Bu nedenle şirkette dinamik bir yapılanma kurulmuş. Diğer yandan, şirkette yaratılan değerin sektöre de katkı sağlaması hedefleniyor. “Yaptığımız işte başkalarına örnek olup, bulunduğumuz endüstride işe yarayan modeller geliştirmeye çalışıyoruz” diyen Burhanoğlu, Farplas’ın fabrikasının da bulunduğu Çayırova’da TOSB olarak (Otomotiv Yan Sanayi İhtisas Organize Sanayi Bölgesi) bir inovasyon merkezi kurmak istediklerini söylüyor. Burhanoğlu, aynı zamanda TOSB Başkanlığı yapıyor. 1983 yılında Farplas’ta çalışmaya başlayan Burhanoğlu, yenilikçi fikir ve uygulamalarıyla sektöründe birçok ilke imza atarak, Farplas’ın otomotiv sanayinde lider şirketlerden biri haline gelmesinde önemli rol üstlenmiş. “Kendi şirketimizde neyi doğru yapıyorsak, bulunduğumuz endüstride de onları diğer şirketlere örnek olacak şekilde hayata geçirmek istiyoruz” diyen Burhanoğlu, sektörde öncü olmak istediklerini kaydediyor. Burhanoğlu, “Bu öncülüğü de kendimize saklamak istemiyoruz, paylaşmak istiyoruz” diyor. TOSB’un kuracağı inovasyon merkezinde TİM-TEB’in girişim evinin yanı sıra TÜBİTAK, Okan Üniversitesi, Boğaziçi Üniversitesi, Sabancı Üniversitesi, Koç Üniversitesi ve Gebze Teknik Üniversitesi gibi kurumlar da yer alacak.


FARPLAS OLARAK ÖNCELIKLE BULUNDUKLARI ana iş kolunda yenilikler yapmaya çalıştıklarını belirten Burhanoğlu şöyle devam ediyor: “Öncelikle kendi ürettiğimiz ürünlerde yenilik yapmaistiyoruz tabi ki. Bunun için de en çok ürün entegrasyonu ve ürünün hafifletilmesi üzerine çalışıyoruz. Ayrıca, ürün geliştirirken prosesimizi de geliştirmemiz gerekiyor. En verimli şekilde bu ürünleri üretecek altyapıya sahip olmamız lazım. O yüzden endüstri 4.0’a inanılmaz bir yatırım yapıyoruz. Hatta bu bölgedeki 5’nci fabrikamızı endüstri 4.0 mantığıyla kuruyoruz. Adı da Beyaz Fabrika olacak. Her taraf beyaz olacak, çünkü etrafta ekstra bir hareket olmayacak. Üretim robotlarla olacak. Örneğin, içeride forklift makinesi bulunmayacak.


Amacımız bu fabrikayı 2019 sonunda bitirip, 2020’de faaliyete almak.” Burhanoğlu, fabrikanın binasıyla beraber 25 milyon euro’luk bir yatırım olacağını söylüyor.


Peki bu fabrikada çalışan sayısı diğer fabrikalara göre daha az mı olacak? Bu soruya Burhanoğlu şu yanıtı veriyor: “Endüstri 4.0’la sıfır hata ile üretim yapalım istiyoruz. Bunu insan gözüyle yapmak mümkün değil. O nedenle bu otomasyonu işimizi daha kaliteli yapmak için kuruyoruz. Ama bu teknolojiyi yönetmek için insana ihtiyaç var. Çalışan sayısının azalacağını düşünmüyorum. Ama arada şöyle bir fark olacak: Daha kalifiye çalışanlar olacak. Yani, dijital yönetimi bilen, program yazan, kodlamayı bilen çalışanlar daha fazla olacak. Daha donanımlı bir ekip, daha verimli üretim olacak. Bu da yeni iş imkânları anlamına geliyor. Bu yeni iş modeli farklı meslekleri de beraberinde getiriyor.”


Diğer yandan, bugüne kadar bulunmadıkları alanlara da girdiklerini kaydediyor. Otomotiv sektörünün geleceği olarak görülen nesnelerin interneti, bağlantılı araçlarla ilgili çalışmalar yaptıkları bilgisini veren Burhanoğlu, “Bu konuda start-up’lara yatırım yapıyoruz.


Ayrıca, şirket içinde de çalışanların oluşturduğu girişimleri de destekliyoruz” diyor. Girişimcilerin, gençlerin geleceğin belirleyicisi olacağını ifade eden Burhanoğlu, “O yüzden biz diyoruz ki, kendi bildiğimiz işin en iyisini yapalım. Bilmediğimiz konularda da en iyi bilenlerle işbirliği yapalım” diyerek stratejilerine değiniyor.
Bu arada Farplas, geçtiğimiz yıl Türkiye İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) düzenlediği İnovaLİG-İnovasyon Liderleri yarışmasında 971 şirket arasında “İnovasyon Stratejisi” kategorisinde birincilik ödülü aldı. Bağlı oldukları Fark Holding’in adı gibi yeni teknolojiler, trendler ve işin inovatif tarafında “farklı” olduklarına dikkati çeken Burhanoğlu şöyle devam ediyor: “Bizim mottomuzda “fark” yaratmak var. Yaptığımız işi her zaman yenilemek var. İnovasyon çalışmalarını daha kurumsal hale getirmek istedik. Bunun için Sabancı Üniversitesi ile işbirliği yaptık. Şirket içinde İnovasyon Direktörlüğü kurduk. Şirket stratejilerini de bu İnovasyon Direktörlüğü altında oluşturduk. Üç yıl önce TİM’in düzenlediği İnovasyon Liderleri yarışmasına katılarak hem kendimizi sınayalım hem eksikliklerimizi görelim istedik. Üç yıl sonra tekrar katıldık ve 971 şirket içinde birinci olduk. İnovasyonun bizim her sürecimizde olması için gayretlerimizi sürdürüyoruz.” Verilen bilgiye göre Farplas, TİM’in düzenlediği yarışmada daha önce 63’üncü sırada yer almış. Bu konuyu önceliklendiren ve yeni bir vizyon belirleyen şirket, çalışmalarının meyvelerini geçen yıl almış. Bunda da Fark Holding çatısı altında bulunan akıllı ulaşım teknolojilerine yatırım yapan risk sermaye kolu F+ Ventures’ın çalışmaları örnek alınmış. F+Ventures’ın çalışmalarından edinilen tecrübeyle şirket içinde inovasyon çalışmaları başlatılmış.


Çalışanlardan oluşan 10 takım kurulmuş. Bu ekipler üç aylık bir hızlandırma programına alınmış. İçlerinden üçü yatırım almış. Bu şirketlerin ilki kurum içindeki eğitimleri fiziksel ortamdan dijital ortama taşıyan bir platform olan Farpedia. İkincisi ise Servisim şirketi. Holding bünyesinde 2.500 kişi çalışıyor. Üç vardiya çalışan işçiler bulunuyor. Servis kullanan çalışanların konforunu ve bu hizmetin kalitesini artırmak için çalışan uygulamalar
var. Ancak, Fark Holding gibi büyük kurumların servislerinin optimizasyonu konusunda sıkıntılar yaşanabiliyor. Servisim bu soruna çözüm bulmayı amaçlıyor. Üçüncü şirket de Farplas-e, güneş panelleri konusunda çalışmalar yapıyor. Araba dururken de kendi kendini şarj etmesini sağlayan bir sistem üzerinde çalışılıyor. Bu şirketlerin daha sonra Farplas’ın dışına alınması gündemde. İşte bu çalışmalar Farplas’a TİM’den inovasyon ödülünü getirmiş.


Ömer Burhanoğlu, şirket içinde girişimciliği devam ettireceklerini belirtirken, “Bize katma değer sağlayacak start-up’lara yatırım yapmaya da devam edeceğiz” diyor.


Diğer yandan otobüslerin içindeki servis setlerinde dünya lideri olan Farplas, aydınlatma işini farklı bir şirket çatısı altında toplamaya çalışıyor. Bilindiği gibi dijitalleşme tüm sektörleri değiştiriyor. Otomotiv endüstrisi de bundan payını alıyor. Farplas da bu yeni müşteri grubuna hizmet verebilmek hem de şirketin cirosunda küçük bir yer edinen aydınlatma ürünlerini C-Sum (Creative Solutions on Urban Mobility) adıyla faaliyet gösterecek kreatif bir şirket çatısı altına alıyor. Bu şirketin ABD ve Avrupa’daki elektrikli araç üreticilerine, otobüslere, elektrikli kamyon gibi hedef kitlesini genişletmesi amaçlanıyor. Bu şirketin Ar- Ge’sinin Avrupa’da olması planlanıyor.
Bu arada F+Ventures’ın kendi içinde inkube ettiği Comodif, Türkiye’nin önde gelen connected car platformu haline gelmiş. Comodif, telematik büyük veri ve makine öğrenme algoritmaları kullanarak, araç üreticileri, telekomünikasyon ve sigorta sektörü için akıllı ve bağlantılı ürünler geliştiriyor. 2022 yılında 100 milyondan fazla araç üretileceği ve neredeyse tamamının akıllı fonksiyonlara sahip olacağı öngörülüyor.


Comodif, bu nedenle araç üreticileriyle birlikte yapılan Ar-Ge faaliyetlerine önem veriyor. Comodif, Tofaş için Fiat marka araçlara özel bir mobil çözüm geliştirdi. Ayrıca, Turkcell ile sürücü odaklı bir akıllı araç projesi yapıyor. Sürücü davranışlarını ölçen program ile aracın ne zaman servise gideceği, hangi parçasının eskiyeceği, ne sıklıkta benzin alındığı gibi sürücünün ulaşmak istediği bilgiler alınıyor. Bu bilgileri sigorta şirketleri, servisler kullanabilecek.


Bağlantılı ekonominin 3 trilyon dolarlık bir pazar olduğunun tahmin edildiğini belirten Burhanoğlu, “Bizim de buradan pay almamız gerekiyor. O nedenle bu tür yeni nesil teknolojilere özellikle de dijital bağlantı sistemlerine çok önem veriyoruz” diyor.