Escobar
31.Mart.2015, 23:16
Soru
Bir arkadaşım bana şunu sordu. Mezheplerde kolaylık vardır dedi. Mesela vakitin bitmesine 5 dk var, benimde abdesim vardı, bir baktım elim kanadı avbdesti tazelesem namz vakiti çıkacak, bende şafi mezhebini taklit ederek hemen namaz kılabilirm dedi, çünkü şafide kan abdesti bozmuyor. Hanefiye göre yapıcam diye vakitimi kaçırmak önemli yoksa şafiye uyup kan gelmiş olsa bile namazı kılmakmı iyi dedi. Sonrada hüküm verdi şafiye uyacaksın ozaman islam dini kolaylık dinidir dedi.
Cevap
Değerli kardeşimiz;
Su-i istimal etmemek şartıyla, başka bir mezhebi taklit etmek caizdir. Özellikle, kendi mezhebine göre namaz kazaya kalıyorsa, başka mezhebi taklit ederek namazı vaktinde eda etmek en makul olanıdır. Sorunuzdaki konu da bunlardan biridir.
Ayrıca mesela; yolculuk esnasında namazı kazaya bırakmaktansa, onu Şafii mezhebine göre, cem ederek kılması da böyle değerlendirmek gerekir. Mademki, "dört mezhep haktır" diyoruz, o halde, zorunlu hallerde bu mezheplerden birine göre amel etme konusunda tereddüt etmeye mahal yoktur.
Şu var ki, mezheplerde "teflik" haramdır. Yani; kişi öyle bir şekilde ibadet eder ki, tarzı hiçbir mezhebe uymaz. Mesela; Hanefi bir kimse, parmağından kan aktığı için Şafii mezhebini taklit ederken, aynı zamanda, Şafii mezhebinde abdestin bozulma nedeni olan nâ-mahrem bir kadına elinin değmemesi gerekir. Aksi takdirde, her iki mezhebe göre de abdesti bozulmuş olur. Böyle bir durumda kendini -devekuşu gibi- abdestli saymak dinle alay etmek anlamına gelir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
22-Haziran-2007
Bir arkadaşım bana şunu sordu. Mezheplerde kolaylık vardır dedi. Mesela vakitin bitmesine 5 dk var, benimde abdesim vardı, bir baktım elim kanadı avbdesti tazelesem namz vakiti çıkacak, bende şafi mezhebini taklit ederek hemen namaz kılabilirm dedi, çünkü şafide kan abdesti bozmuyor. Hanefiye göre yapıcam diye vakitimi kaçırmak önemli yoksa şafiye uyup kan gelmiş olsa bile namazı kılmakmı iyi dedi. Sonrada hüküm verdi şafiye uyacaksın ozaman islam dini kolaylık dinidir dedi.
Cevap
Değerli kardeşimiz;
Su-i istimal etmemek şartıyla, başka bir mezhebi taklit etmek caizdir. Özellikle, kendi mezhebine göre namaz kazaya kalıyorsa, başka mezhebi taklit ederek namazı vaktinde eda etmek en makul olanıdır. Sorunuzdaki konu da bunlardan biridir.
Ayrıca mesela; yolculuk esnasında namazı kazaya bırakmaktansa, onu Şafii mezhebine göre, cem ederek kılması da böyle değerlendirmek gerekir. Mademki, "dört mezhep haktır" diyoruz, o halde, zorunlu hallerde bu mezheplerden birine göre amel etme konusunda tereddüt etmeye mahal yoktur.
Şu var ki, mezheplerde "teflik" haramdır. Yani; kişi öyle bir şekilde ibadet eder ki, tarzı hiçbir mezhebe uymaz. Mesela; Hanefi bir kimse, parmağından kan aktığı için Şafii mezhebini taklit ederken, aynı zamanda, Şafii mezhebinde abdestin bozulma nedeni olan nâ-mahrem bir kadına elinin değmemesi gerekir. Aksi takdirde, her iki mezhebe göre de abdesti bozulmuş olur. Böyle bir durumda kendini -devekuşu gibi- abdestli saymak dinle alay etmek anlamına gelir.
Selam ve dua ile...
Sorularla İslamiyet
22-Haziran-2007