Japonya’da iki adayı birbirine bağlayan Seikan Tüneli, dünyanın en uzun demiryolu tüneli olarak kayıtlara geçmiştir.


Seikan Tüneli, Japon mühendislik ve yaratıcılığının en üst düzeyde sergilendiği yapılardan biridir.
Seikan Tüneli, Japonya’da Honshu ve Hokkaido adalarını birbirine bağlayan toplam uzunluğu 53,8 kilometre olan demiryolu tünelidir. Hokkaido adasının Hakodate şehrinden Honshu adasının Aomori şehrine geçmenin en kısa yolu bu tüneldir. Bulunduğu yer Tsugaru Boğazı olarak bilinmektedir.
Seikan Tüneli, Manş Tüneli’nden sonra dünyanın ikinci en büyük su altı tüneli olma unvanını da taşımaktadır. Seikan Tüneli’nin, 23,3 kilometresi deniz altından geçmektedir. Tünelin en derin yeri deniz seviyesinin 240 metre altındadır. Deniz içinde deniz dibine en yakın olduğu yer ise 100 metredir. Tünelde iç yükseklik 7.85 metreyi bulurken, iç genişlik de 9.7 m civarındadır.
Seikan Tüneli’nin yapım hikayesine gelince…
Tayfun faciası ve tünelin yapılması fikri
1954 yılında Japonya kıyılarını vuran şiddetli bir tayfun, Toya Maru da dahil olmak üzere 5 yolcu gemisinin batması ve 1430 yolcunun ölmesiyle sonuçlanan korkunç bir faciaya neden olmuştur.

Bu facia, Honshu ve Hokkaido adalarını denizin altından birbirine bağlama fikrini doğurmuştur. Tünelin projelendirme çalışmaları yaklaşık 9 yıl sürmüş, inşaata ise 1964 yılında başlanmıştır. Tünel inşaatı uzun yıllar sürmüştür. Nihayetinde 1988 yılında tamamlandığında, o dönemin rakamlarıyla maliyeti 538,4 milyar Japon yeni yani 3,6 milyar doları bulmuştur.
Tünelin resmi açılışı, 13 Mart 1988’de yapılmıştır.
Tünel, trenlerin kullanımına uygun olacak şekilde yumuşak kavisler ve meyillerle dizayn edilmiştir. Trenlerin gidiş-geliş kullanıma uygun olarak çift hatlı yapılmıştır. Tünel ilk açıldığında normal hızda giden trenler kullanılmış, sonrasında ise “kurşun/mermi” adı verilen yüksek hızlı Shinkansen trenler kullanılmaya başlanmıştır. Tünelin içinde iki adet de istasyon bulunmaktadır. Bu istasyonlar şu anda restoran olarak kullanılmaktadır.
Seikan Tüneli, bugün dünyanın en uzun tüneli olmakla birlikte yakın zamanlarda pabucunun dama atılması beklenmektedir. 2017 yılında yapımı tamamlanması planlanan ve Alp dağları içinden geçecek 57 kilometrelik bir demiryolu tünelinin yeni bir rekora imza atması beklenmektedir.