Karanlık bir yeraltı mağarasının ya da bir karavanın okula dönüştürülmesi Suriye gibi bir ülke için şaşırtıcı olmayabilir. Esed rejiminin, muhaliflerin denetimindeki bölgeleri sürekli bombalaması, sıradışı alternatiflere kapı açıyor.
Suriye’de Esed karşıtı ayaklanmaların üzerinden 5 yıl geçti. Barışçıl protestoların silahlı mücadeleye dönüşmesiyle ülke büyük çaplı bir savaşa sürüklendi. Esed’in muhaliflere destek veren bölgelere karşı varil bombalarına ağırlık vermesiyle ülke büyük bir yıkıma uğradı. Sivillerin yerleşim alanlarının yanı sıra hastane ve okullar özel olarak hedef alındı. Bundan dolayı muhaliflerin denetimindeki bölgelerinde okulların çoğu ya yerle bir oldu ya da büyük hasar gördü.
Rejimin okulları hedef alması sonucunda sivillerin yaşamaya devam ettiği muhalif bölgelerde eğitim faaliyetleri hayli zayıfladı. Ancak bazı bireysel girişimlerle alternatif çözümler üretildi.
[[Fotoğraf: Reuters]]
Muhaliflerin kalelerinden İdlib’de bir aile, okul sorununa sıradışı alternatif bir çözüm üretti, barınak olarak kullandıkları mağarayı okula dönüştürdü. Böylelikle bombardımana dayanıklı sayılan mağara, günde 100 öğrenciye ev sahipliği yapmaya başladı.
Ali Halid Stuf mağara okulunun öğrencilerinden biri. Her gün yer altındaki okuluna birkaç adım inerek giriyor ve orada 4 saat boyunca Arapça, Matematik, İngilizce ve Din dersleri alıyor.
[[Fotoğraf: Reuters]]
Hama’dan kaçarak İdlib’in kuzeybatısındaki Tremle kasabasına sığınan 15 yaşındaki Ali Halid Stuf, mağara okulunun karanlık olmasından ve teçhizat yetersizliğinden şikâyetçi:
"Ben bir mağarada okuyorum, oradaki şartlar çok iyi değil, ancak öğretmenimiz ve onun eşi bize çok iyi davranıyor. Yerdeki halıda oturuyoruz. Bazen karanlıktan dolayı çok iyi göremiyoruz."
[[Fotoğraf: Reuters]]
Mağara okulunu kuran Muhammed ve eşi de Hama’dan kaçarak İdlib’e sığınan bir aile.
Muhammed, altı ay önce çok ilkel araçlarla kurduğu okulun yağmurda su altında kaldığı için derslerini bir çadır altında sürdürmek zorunda kaldıklarını anlatıyor:
"Bizim için mağara bombardımana ve hava saldırılarına kaşı en güvenli seçenek. Bütün öğrenciler böylelikle bir arada oluyor."
[[Fotoğraf: Reuters]]
İdlib’in bir başka kasabası Maarat-ul Numan’da bir bombardımanda hasar gören okul, rehabilite edilmesinden sonra bir kısmını kapılarını yeniden öğrencilere açtı. Her köşesinde savaşın izlerini taşıyan okulda 250 öğrenci bu yıl karne aldı.
[[Fotoğraf:Al Jazeera]]
“Umut Suriye” adını taşıyan okulun müdürü Abdüllatif Rahum, muhalif bölgelerde okulların karşı karşıya kaldıkları zorlukları şu sözlerle anlatıyor:
"Savaşın, eğitim üzerinde büyük etkileri oldu. Çoğu okul ya yerle bir edildi ya da ağır hasar gördü. Savaş nedeniyle okuldan ayrılmak zorunda kalan öğrenciler kaçırdıklarını daha genç öğrencilerle telafi etmeye çalışıyor. Bizi en çok savaş uçakları zorluyor. Gökten hiç ayrılmıyor. Bu uçaklar öğrencilerimiz için sürekli bir endişe kaynağı oluşturuyor."
İdlib’in Sarakib bölgesinde ise bir dersliğe dönüştürülen karavan ise okulu olmayan bölgeleri ziyaret ediyor.
Karavan okul, gittiği köylerde çocuklara hem eğitim veriyor hem de kukla gösterisi gibi çeşitli faaliyetler düzenliyor.
[[Fotoğraf: Reuters]]
[[Fotoğraf: Reuters]]
Kayank: Reuters