Cumhuriyet dönemi Türk şiirini yalnız başına düşünmek hatalı olur. Buna geniş bir hazırlığın tabiî sonucu olarak bakmak gerekir. Osmanlıya ait hayat tezahürü, batıdan alınan her türlü yenilik, halkın sahip olduğu zihnî ve bediî faaliyetler, yeniden var olmak ideali ve endişesi etrafında bir terkibe ulaşır. İşte Cumhuriyet dönemi Türk Edebiyatı bu terkibin endişesini ve zevkini yaşar. Bu yüzden de dönemin şiir atmosferine birkaç koldan girmek gerekir.
Cumhuriyet dönemi Türk şiiri, Meşrutiyet döneminde yazı hayatına giren insanların ***retleriyle şekillenir. Avrupa'dan 1912 yılında memlekete dönen Yahya Kemâl, sohbetleri ve Darülfünûn'daki dersleriyle ismi etrafında hayranlıkla karışık bir dedikodu uyandırır. Yahya Kemâl, şiirde tarihî zaman içinde kazanılan kültür birikimini değerlendirmek ister. Ayrıca bizde Batı şiiri terbiyesiyle, Divan şiirinin kendi dünyası içinde olgunlaştırdığı zevki yakalama ***reti içerisindedir. Dergah Mecmuası etrafında teşekkül eden Yahya Kemâl grubu, Osmanlı medeniyeti zevkini "mısra-ı berceste" de terennüm edilen seste bulur. Meşrutiyet döneminde Ziya Gökalp çevresinde teşekkül eden bir şiir mektebi vardır. Buna edebiyat tarihimizde "Beş Hececiler" adı verilmiştir. "Beş Hececiler" Yusuf Ziya Ortaç, Faruk Nafiz Çamlıbel, Halit Fahri Ozansoy, Orhan Seyfi Orhon ve Enis Behiç Koryürek' tir. Mehmet Emin'le başlayan sade Türkçe ve heceyle şiir söyleme ***reti, Ziya Gökalp ve çevresindekilerce fikrî bir zemine oturur. Bunun millet olma endişesinin tabiî bir sonucu olduğunu söylemek gerekir. Hareket noktası da Ömer Seyfettin ve Ali Cânip' in "Genç Kâlemler" de başlattığı dilde sadeleşme ***retidir. Bu da şiirde vezin problemini gündeme getirir. Zevk değişmesi ortamında, bir zevk meselesi olan veznin tartışılması tabiîdir. Ziya Gökalp, halkın değerlerini terennüm etmeye çalışır. Geniş kitlenin tarihî zaman içinde kazandığı kültür birikimini şiirlerle edebiyata yerleştirmek ister. Bunun için yeni tema, yeni anlayış ve yeni anlatma tarzlarına ihtiyaç vardır. Ziya Gökalp manzumeleriyle bu yolda önderlik yapmıştır. Başta yukarıda saydıklarımız olmak üzere pek çok şair de Gökalp' e iştirak ederler. Aruzda başladıkları sanat hayatını heceyle sürdürürler. Beş Hececilerin ilk dönem yazdıkları şiirleri okuduğumuzda belki basit bulacağız. Fakat unutulmamalıdır ki, burada yeni bir şiirin temeli atılmaktadır. Bu arada Yahya Kemâl' in hemen yanında, Fransız sembolistlerinden gelen bir sesle kendi mizacının sesini birleştirerek, ayrı bir terkibe giden garip bir kişi doğar. Bu Ahmet Haşim'dir. Haşim, Bremond, Wagner ve Paul Valery' nin eserlerinin tesirinde saf şiiri arar. Ahmet Haşim'in şiirine Edebiyat-ı Cedide zevkinin ayrı bir mahiyet kazanmış şekli denilebilir. Meşrutiyet döneminde yetişen bu şair, eserlerini Cumhuriyet döneminde verecektir. Bu arada Rıza Tevfik de halk şiiri zevkini geliştirir. Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinin bir başka kaynağı Mehmet Akif'tir.
Mehmet Akif'in şiiri dinî karakter arz eder. Milletler, dine estetik nokta-i nazardan yaklaşırlar. Mehmet Akif de şiirlerinde dinî heyecanı terennüm eder. İşte Türk şiirinin Meşrutiyet' ten Cumhuriyet' e nakleden hali bu atmosfer içindedir.
1923-1950 yılları arasında değişik şiir hareketleri ortaya çıkmıştır. Bu yıllar arasında edebiyat sahasına adım atanlara geçmeden önce geçmişten gelenler üzerinde durmak icap eder. Geçmişten gelip, yukarıda belirttiğimiz yıllar arasında edebî faaliyetleri sürdüren şairler şunlardır: Ali Ekrem Bolayır, Hüseyin Siret Özsever, Süleyman Nazif, Fazıl Ahmet Aykaç, Mehmet Behçet Yazar, Mehmet Emin Yurdakul, Ziya Gökalp, Ahmet Haşim, Yahya Kemâl, Yusuf Ziya Ortaç, Halid Fahri Ozansoy, Enis Behiç Koryürek, Orhan Seyfı Orhon ve Faruk Nafiz Çamlıbel.
Servet-i Fünun mensuplarından Ali Ekrem Bolayır, Cumhuriyet döneminde de edebî faaliyetlerini sürdürür. 1925 yılında dinî ve millî duyguları coşturmak amacıyla önceden yayınladığı "Ordunun Defteri" adlı kitabını, yaptığı eklemelerle birlikte "Vicdan Alevleri" adı altında yeniden çıkarır. Ayrıca 1921'de yayınlanan "Ana Vatan" adlı şiir kitabıyla, çocuklar için yazdığı şiirleri bir araya getirerek Şiir demeti adıyla çıkarır. Bütün bu örnekler Ali Ekrem Bolayır'ın şiir hayatına bir yenilik getirmez. Yine Servet-i Fünun mensuplarından Hüseyin Siret Özsever, 1928 yılında "Bağbozumu" adı kitabını çıkarır. Süleyman Nafiz' in ise 1924 yılında nesirleri ve şiirlerini ihtiva eden "Malta Geceleri" adlı kitabı çıkar. Servet-i Fünun mensuplarının bu eserleri onların edebî kişiliklerine önemli bir katkıda bulunmaz.
Fecr-i Ati mensuplarından Mehmet Behçet Yazar, "Buhurdan" adlı kitabını 1925 yılında çıkarır. Fazıl Ahmet Aykaç ise 1924 yı­lında "Kırpıntı' yı neşreder. Fecr-i Ati mensuplarının bu eserleri önemli bir atılım sayılmaz. Fakat Fecr-i Âti mensubu olmakla bir­likte, Cumhuriyet döneminde verdiği eserlerle Türk şiirinin büyük ustaları arasında yer alan Ahmet Haşim farklıdır. Haşim üzerinde daha sonra durulacaktır.
Millî Edebiyat döneminin baş mimarı olarak kabul edilen Mehmet Emin Yurdakul, bu dönem içerisinde de şiir faaliyetini sürdürür. 1928 yılında "Mustafa Kemâl" adlı kitabı çıkarır. Fakat bu onun edebî kişiliğine herhangi bir ilâveyi gerektirmez. Mehmet Emin' le birlikte Millî Edebiyat döneminin başlatıcısı olan Ziya Gökalp de, ölümünden bir yıl önce 1923 yılında "Altın Işık" adlı şiir kitabını yayınlar. Şimdiye kadar üzerinde durduğumuz geçmiş döneme ait şairler, 1923'den sonra yazdıkları eserlerle, edebî kişilik­lerine önemli bir katkıda bulundukları söylenemez. Fakat şimdi üzerinde duracağımız şairler Cumhuriyet dönemi ile birlikte anılır­lar.
Türk Edebiyatının 1912 yılından itibaren tanımaya başladığı Yahya Kemâl, olgun eserlerini Cumhuriyet döneminde vermeye başlar. Yahya Kemâl, büyük emeklerle uzun zamanda yazdığı şiir­lerin pek azını dergilerde neşreder. Buna rağmen ismi etrafında büyük bir hayranlık uyandırmaktadır. Aruz vezniyle şiir kaleme alan şair, üç tür eser vermektedir. "Eski Şiirin Rüzgârıyla" adı al­tında Divan şiiri örneklerini sergiler. Klâsik rübailer ve serbest tarz­da yazdığı şiirler vardır. Ahmet Haşim' le birlikte saf şiirin peşinde olan Yahya Kemâl Beyatlı, şiirde bizi biz yapan değerler üzerinde düşünür. "Süleymaniye'de Bayram Sabahı" adlı şiirinde 1071 tari­hinden itibaren Anadolu'yu vatan edinen Türk milletini bayram na­mazında bir araya getirir. Bu dokuz asırlık bir rûh birleşmesidir. Mimarî, sanat ve zevk de bir aradadır. Bu, coğrafya ile insanın bir­likte yoğrularak vatan olma macerasını da düşündürür.
Yahya Kemâl "Koca Mustafa Paşa" adlı şiirde bir semtin insan manzarası ve yaşama biçimi üzerinde durur. Semtin vücuda gelişiy­le tarihî zaman içinde kazandığı değerleri ifade eder. Bu şiirde bir toprak parçasının vatan haline gelme macerasını anlatan Yahya Kemâl, olaya tarihî perspektiften bakar. Şiire ve dile kolektif bir ruhla yaklaşan Yahya Kemâl' de dil zevki tarih zevkiyle eşittir. Onun tesiri altında kaldığı şairler arasında Charles Baudleaire, Edgar Ailen Poe, Paul Verlaine, Jose Maria de Heredia vardır. Yahya Kemâl, Heredia' dan dille hesaplaşmayı ve klâsik zevki işle­meyi öğrenmiştir. Yahya Kemâl, destan şairi kabiliyetiyle doğmuş­tur. Ondaki sonsuzluk özlemi ve kolektif rûh birbirine bağlanabilir. Sonsuzluk şairi olarak da anılan Yahya Kemal’de bu kavram yalnız başına değildir. Şairin şiirlerinde çokça yer alan tarihte akın ve deniz kavramları birlikte düşünüldüğü zaman, sonsuzluk düşüncesi ve kolektif ruhun birbiriyle ilişkisi ortaya çıkarılabilir.
Edebî hayata Fecr-i Âti topluluğu içerisinde başlayan Ahmet Haşim, 1926 yılında ikinci şiir kitabını çıkarır. "Piyâle" adıyla çıkan bu kitapta, "Piyâle" ve "Şi'r-i Kamer" adıyla iki bölüm var­dır. Haşim'in 1921'de Dergâh mecmuasında "Şiirde Mânâ ve Vuzuh" adı altında çıkan yazısı, bu kitabın önsözü olarak "Şiir Hakkında Bazı Mülâhazalar" adıyla yayınlanır. Burada Haşim, şiir­de mânânın gereksiz olduğunu savunur. Şiiri, "söz ile musikî ara­sında, sözden ziyade musikîye yakın" dil olarak düşünür. Ona göre şiir nesne çevrilemez. Şiirlerinde ferdî ıstırapları konu alan Haşim, Türk Edebiyatında Yahya Kemâl' le birlikte saf şiirin temsilcisi du­rumundadır. O, haricî âlemi objektif bir tarzda anlatmaz, kendine has sübjektif tabiatı ortaya kor. Şiirlerinde hüzün, gurbet, acı ve melâl içice girmiştir. Şiirin orijinal hayat ve imajlarla vücut bulaca­ğı düşüncesindedir. Onda kelimeler yalın halde değil, sıfatlarla kul­lanılmaktadır. Bu da Edebiyat-ı Cedide' ye has zevkin Haşim'de devam ettiğini gösterir. Şair, belirsiz hayaller içerisindedir. Onun hayallerini müşahhas çizgilerle ifade etmek oldukça güçtür. Şiirde­ki renk ve görünüşler, müşahhasın dünyasından alınarak, hayal âleminde canlandırılarak dikkatlere sunulur. Bu bakımdan Ahmet Haşim için denilebilir ki, ferdî ıstıraplarını ve hayallerini tesirinde kaldığı Fransız şiirlerinin süzgecinden geçirerek şiirleştirmeye ça­lışmıştır. Bütün bunları "Piyâle" adlı kitabındaki şiirlerde bulmak mümkündür.
İstiklâl Marşı şairimiz Mehmet Akif Ersoy, inceleme konusu yaptığımız yıllar içerisinde yalnızca gölgeleri neşreder. Buradaki şiirlerin büyük kısmı 1919-1922 yılları arasında neşredilenlerdir. Gölgeler, 1933 yılında çıkar. "Gölgeler" de Akif'in dine yaklaşımı, karamsar bir tavır almıştır.
Ziya Gökalp' in açtığı yoldan giden "Beş Hececiler", Cumhuri­yet döneminde sanat hayatlarının olgunluğunu yaşarlar. Edebiyat-ı Cedîde zevki ve aruzla şiire başlayan bu grup, daha sonra hecenin ilk temsilcileri olarak ortaya çıkarlar. Beş Hececiler' in yaşça en büyük olanları Orhan Seyfi Orhon' dur. Orhan Seyfi, Millî Edebiyat hareketinin başladığı dönemlerde aruzdan ayrılarak hece ve konu­şulan Türkçeyle şiirler yazmaya başlar. Aşk temasını ve millî konulan büyük bir ustalıkla kullanır. Daha önceleri "Fırtına ve Kar" şairi olarak tanınan Orhan Seyfi, 1922 yılında "Gönülden Sesler" i çıkarır. Bu eserdeki şiirlerin büyük bir ekseriyeti mani biçiminde kaleme alınmıştır. Anonim bir söyleyiş söz konusudur. Orhan Seyfi Orhon, 1935 yılında "Aydabir" dergisini çıkarır. Dergi 15 sayı çıkar. Şair, daha önce de "Resimli Dünya" (1924), "Güneş" (1927), "Papağan", "Yeni Kalem", "Edebiyat Gazetesi" (1932) adlı dergile­ri çıkarır. Ayrıca "Çınaraltı" (1941) dergisini de Orhan Seyfi çıka­rır. "Fırtına ve Kar" şairi, 1941 yılında da "O Beyaz Bir Kuştu" adlı şiir kitabını çıkarır.
Edebî hayata Fecr-i Âti tesiriyle ve aruzla başlayan Halit Fahri Ozansoy, 1923 ile 1950 arasında üç şiir kitabı yayınlar. 1921'de ya­yınladığı "Aruza Vedâ" adlı şiirinden sonra genellikle heceyi tercih eden şair, heceyle şiir yazmanın kolay olmadığını söyler. 1929'da neşredilen Paravan'da, şiirler hece ile kaleme alınmıştır. Halit Fahri Paravan'da, yeniyi denemenin zorluğunu ve acemiliğini yaşamıştır denilebilir. 1931 yılında çıkan "Balkonda Saatler", Halit Fahri'nin haricî âleme fert nokta-i nazarından bakışı olarak değerlendirilebi­lir. Şiirler, belirli bir noktadan tabiatın seyredilmesi sonucu ortaya çıkan intihalardır. 1936 yılında basılan "Sulara Dalan Gözler" deki şiirlerin tamamı heceyle yazılmıştır. Burada ölen eşinin acısını an­latan manzumeler yer alır.
Beş Hececiler içerisinde yer alan bir diğer şair Enis Behiç Koryürek' tir. Daha önce çeşitli dergilerde şiirler yayınlanan Enis Behiç, 1927 yılında ilk kitabı "Miras"ı çıkarır. Balkan Savaşı son­rasında Ziya Gökalp' in tesiriyle aruzu bırakır. Miras'ta aruzla ya­zılmış şiirler de vardır. Bu şiirlerin büyük bir ekseriyetinde millî duygulara yer verilmiştir. 1949'da neşredilen "Varidat-ı Süley­man'da sanatçı mistik bir atmosfere bürünür. Bu kitap, ispirtizma** yoluyla irticalen söylenilen şiirlerden meydana gelir.
Beş Hececiler'in bir diğer şairi Yusuf Ziya Ortaç, şiire millî duyguları esas alan manzumelerle başlar. 1928 yılında altıncı şiir kitabı olan Yanardağ'ı neşreder. Yanardağ, şairin daha önceki şiir­lerinden derlediği bir seçmedir. 1938'de yayınlanan "Bir Servi Göl­gesi" de yine seçme şiirlerden meydana gelmektedir. Yusuf Ziya Ortaç, incelemeye aldığımız yıllar içerisinde daha çok dergicilikle ilgilenmiştir.
Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde belirli bir zevki ve anlayışı uzun yıllar temsil eden, gençlerin hatıra defterlerinde, yaşlıların zi­hinlerinde yaşayan Faruk Nafiz Çamlıbel de hecenin şairleri arasın­dadır. Edebiyat-ı Cedide zevki ve duyarlılığıyla şiire başlamıştır. Tabiî olarak şiire başladığı yıllar aruz veznini kullanır. Faruk Nafiz, Cumhuriyet'ten önceki şiirlerinde, Edebiyat-ı Cedîde hassasiyetini ifade eden kelime ve söyleyişte İstanbul'a has zevki terennüm et­miştir. Onda Edebiyat-ı Cedîde zevkini Nedim'den gelen bir neş'eyle içice görürüz. Faruk Nafiz, Cumhuriyet' ten sonra yazdığı şiirlerde memleketçidir. 1926'da yayınlanan "Çoban Çeşmesi", hece vezni ve sade Türkçe ile kaleme alınmıştır. O, artık bir realite­nin adamıdır. Bu realite, halkımızın büyük çoğunluğunun yaşadığı Anadolu'dur. Faruk Nafiz' in bu kitapta yer alan "Sanat" şiiri bu ba­kımdan çok ehemmiyetlidir. Bu şiire eserlerinin poetikası olarak bakmak hiç de aldatıcı olmaz. Bu manzume, Türk şiirinin Anado­lu'ya gerçek mânâda açılması olarak da değerlendirilebilir. Faruk Nafiz, sanat hayatında dönüm noktası olan bu kitabından sonra 1928'de aruzla "Suda Halkalar" ı, 1933'de seçme şiirlerinden mey­dana gelen "Bir Ömür Böyle Geçti" yi, 1934' te yine seçme şiirlerin­den "Elimle Seçtiklerim" i, 1937'de "Akarsu" yu, 1938'de mizahî şi­irlerden oluşan "Tatlı Sert” i ve aynı yıl epik, didaktik şiirlerin çoğunluğundaki "Akıncı Türküleri" ni neşreder.
Ayrıca Cumhuriyet'ten önce yetişmiş, her iki dönemde de eser veren bazı isimler üzerinde durmak gerekecektir. Bunlar Mithat Cemal Kuntay, Ali Mümtaz Arolat ve Şükûfe Nihal' dir. Bunlar yaş itibariyle Millî Edebiyat döneminin temsilcisi sayılabilirler. Fakat eserlerinin ekseriyeti Cumhuriyet dönemindedir.
Mithat Cemal Kuntay'ın tek şiir kitabı “Türk'ün Şehnamesin­den” 1945 yılında yayınlanır. Kahramanlık, yurt duyguları, tarih sev­gisi şiirlerinin başlıca konusudur. Ferdî ıstırapların değil, millete has duygulanmaların şairi olan Mithat Cemal Kuntay; bütün şiirle­rini aruz vezniyle yazmıştır.
Şükûfe Nihal 1923-1950 arasında "Hazan Rüzgârları" (1928), "***ya" (1930), "Su" (1933), "Şile Yolları" (1935), "Sabah Kuşla­rı" (1935), "Sabah Kuşları" (1943) adlı şiir kitaplarını neşreder. Önceleri aruz veznini kullanan şair, daha sonra heceyi benimsemiş­tir. Edebiyat-ı Cedîde' nin verdiği zevkle şiir hayatına başlayan Şükûfe Nihal, şiirlerinden kadın duygularını, bir kadın üslubuyla ifadeye çalışır. Şükûfe Nihal, sanatının son yıllarında belli bir ölçü­de realizme kaymasına rağmen, başlangıçta santimantal şiiri temsil eder.
Ali Mümtaz Arolat, 1926 yılında "Bir Gemi Yelken Açtı" adlı şiir kitabını yayınlar. Şiirlerinde aşk duygusunu ve haricî âlemi hayal oyunları, semboller ve alegorilerle anlatmaya çalışır. Önce heceyle, sonra da serbest tarzda şiir kaleme alan şair; her şeyi bilin­meyen etrafında izah eder.
Bu arada vatan sevgisi ve millî duygularla dolu şiirler kaleme alan Samih Fırat’ tan da söz etmek gerekir. Samih Fırat, her iki dönem içinde yer alan şairler arasındadır. Şiirleri çeşitli dergi ve gazetelerde yayınlanmıştır.
Cumhuriyet döneminde edebî faaliyetlere başlayan şairleri, kesin gruplar altında birleştirmek oldukça zor. Fakat yine de bu dönem şairlerini ferdî ıstırapları ve aşkı konu alanlar, millî duygu­ları işleyenler ve toplumcu problemleri dile getirenler olarak gruplandırabiliriz. Bunlar şahıslar nezdinde farklılıklar gösterir. Bu arada hepsinden farklı özellikler arz eden şairler de vardır.
Cumhuriyet'in ilk yıllarından itibaren ferdî ıstırapları ve aşkı anlatan şairler Ahmet Hamdi Tanpınar, Necip Fazıl Kısakürek, Cahit Sıtkı Tarancı, Ahmet Muhip Dıranas ve Yedi Meşaleciler diye anılan Cevdet Kudret, Ziya Osman Saba, Yaşar Nabi Nayır, Vasfı Mahir Kocatürk, Sabri Esat Siyavuşgil, Muammer Lütfi Bahşi' dir.
Yahya Kemâl' in şiir terbiyesiyle yetişen Ahmet Hamdi Tanpı­nar, 1921' den 1952' ye kadar 57 şiir yayınlar. Bunlar "Dergâh", "Millî Mecmua", "Hayat", "Görüş", "Varlık", "Oluş", "Ülkü" ve "Aile" dergilerinde çıkar. Tanpınar şiirlerinde rü'yâ ve zaman prob­lemi üzerinde durur. Mekânı estetik bir nazarla değerlendirir ve bir rüyada görülebilecek haliyle aksettirir.
Daha sonra ünü gittikçe yayılacak olan Necip Fazıl Kısakürek' in ilk şiir kitabı "Örümcek Ağı” dır (1925). "Ben" şairi olan Necip Fazıl'ın bu ilk kitabında da başarılı uygulamalar dikkati çeker. Hece ustalıkla kullanılmıştır. Şair, 1928' de "Kaldırımlar" ı, 1932' de de "Ben ve Ötesi" ni yayınlar. Bundan sonra şiirden uzak­laşan Necip Fazıl, yazdığı bu şiirleri düzeltmekle meşgul olur. “Kal­dırımlar Şairi” olarak tanınır. Şiirleri daha çok ferdî ve metafizik bir mahiyet taşır. "Kaldırımlar" da şehir hayatı içerisindeki insanın bu­nalımları dile getirilir. O'nun şiirlerinde sağlam bir yapı ve sade bir dil dikkati çeker. Madde ve rûh problemi üzerinde duran Necip Fazıl, insanı mücerret (soyut) olarak ele alır.
Cahit Sıtkı Tarancı, 1933 yılında "Ömrümde Sükût", 1946'da "Otuz Beş Yaş" kitaplarını neşreder. İlk şiir kitabında Cahit Sıtkı, dinî ve felsefî kavramlara müracaat etmeden kendi "Ben"i etrafında adeta ömürle hesaplaşır. Ömür süresince tadılan yalnızlığı, çekilen ıstırabı dile getirir. Bu, yaşama sevincine dört elle sarılmış bir insa­na, sınırlı sürenin tehdidi altında kalmanın getirdiği acıdır. Cahit Sıtkı, ikinci şiir kitabı olan "Otuz Beş Yaş" la meşhur olur. Burada yaşama sevinci ve ölüm endişesinin karşı karşıya geldiğini görürüz. Bu yıllarda "Küçük İnsan" ın duyarlılıklarını ifade etme moda ha­lindedir. Hayatı şekillendiren meşgalelerden zevk alma ***reti, ölüm düşüncesi ile karşılaşır. Denilebilir ki Cahit Sıtkı'daki temel güç, yaşama arzusuyla ölüm endişesi arasındaki çatışmadır. Bede­niyle dünyevî olanın zevkini tatmak isteyen insan, ölüm realitesi karşısında boşluğa düşer.
Ahmet Muhip Dıranas, Millî Mecmua, Servet-i Fünun, Görüş, Varlık, Çığır, Ağaç, Gündüz, Oluş, Yücel gibi dergilerde neşrettiği şiirlerle tanınır. Şiirleri, 1974 yılında şiirler adı altında kitap olarak çıkar. O, haricî âlemdeki nesnelerden aldığı intihayı iyimser bir gözle dikkatlere sunar. Şiirlerinde imajlara ve yeni kelimelere yer verir. Aşka ve mutluluğa duyulan hasret, tabiat olayları ve çevrenin getirdiği intibalar, iyimserlik ve hayranlık şiirlerdeki başlıca tema­lardır.
1928 yılında edebiyat meraklısı yedi genç, seçme şiir ve yazı­lardan meydana gelen "Yedi Meşale" adlı bir kitap yayınlarlar. Edebiyatın konusunu genişletmek, edebî esere canlılık ve sürekli yenilik getirmek başlıca ***eleridir. Sabri Esat Siyavuşgil, Cevdet Kudret, Kenan Hulusi Koray, Muammer Lütfi Bahşi, Vasfi Mahir Kocatürk, Yaşar Nabi Nayır ve Ziya Osman Saba'dan oluşan bu gençler grubu; "Yedi Meşale" kitabından sonra faaliyetlerine Yusuf Ziya' nın yardımlarıyla çıkarmaya başladıkları "Meşale” der­gisi etrafında devam eder. 3 Kasım 1928' deki harf inkılâbından sonra dergi kapanır. Yeni mecazlar, yeni söyleyişlerin peşine düşen Yedi Meşaleciler haricî âleme birer ressam gözüyle bakmışlardır. Kendi duygularını, kendi sezişlerini imaj ve semboller yardımıyla dikkatlere sunmaya çalışmışlardır.
Yedi Meşaleciler' den Cevdet Kudret, arkadaşları arasında ilk şiir kitabını yayınlayandır. Bu, 1929 yılında neşredilen Birinci Perde'dir. Daha sonra çalışmalarını edebiyatın diğer türlerinde yo­ğunlaştıran Cevdet Kudret'in şiirleri, ferdî duygulanmaları bedbîn (karamsar) bir gözle anlatır. Bu gençlik dönemi şiirleri hece vezniyle kaleme alınmıştır.
İsmi Varlık dergisi ile birlikte anılan Yaşar Nabi Nayır, şiirleri­ni "Kahramanlar" (1929) ve "Onar Mısra" (1932) adlı kitaplarda toplar. Bu şiirler yazıldıkları dönemin şekil özelliklerini taşırlar. "Kahramanlar" adlı kitaptaki şiirlerde Tevfik Fikret ve Necip Fazıl tesiri görülür. Ferdî ıstırap ve idealler başlıca tema durumundadır. "Onar Mısra" adlı kitaptaki şiirlerin teması işe aşktır.
Yedi Meşaleciler' den şair olarak varlığını sürdüren tek isim Ziya Osman Saba'dır. Ziya Osman Saba, 1943 yılında Sebil ve Güvercinler, 1947 yılında ise Geçen Zaman adlı şiir kitaplarını yayın­lar. Şiirlerinde çocukluk hayatına duyulan özlem, ölüm düşüncesi ve Tanrı' nın büyüklüğü başlıca temalar arasındadır. Sade ve yalın bir söyleyişi tercih eder. Tabiatı, insanları ve hayatı seven şair; her şeyde güzelliği, iyiliği ve saadeti arar. Bunu şiirlerinde de açıkça gösterir. Ziya Osman, sanat hayatının başlangıcında hece veznine ve devrin şekil özelliklerine sadık kalır. Şair, daha sonraları serbest nazmı da uygulamaya başlar. Ziya Osman Saba, 1950'den sonra da şiir faaliyetlerine devam etmiştir.
Vasfı Mahir Kocatürk' ün de bu dönemde dört şiir kitabı yayın­lanmıştır. Bunlar "Tunç Sesleri" (1935), "Geçmiş Geceler" (1936), "Bizim Türküler" (1937) ve "Ergenekon" (1941) dur. Şiirlerini halk şiirinin şekil özelliklerinden yararlanarak kaleme alan Vasfı Mahir, tema olarak genellikle millî duygulan ve yurt sevgisini esas almış­tır. Sanatçı daha çok edebiyatla ilgili kitap ve araştırmalarıyla tanı­nır.
Yedi Meşaleciler' in bir başka temsilcisi Sabri Esat Siyavuşgil' in tek şiir kitabı 1933 yılında yayınlanan "Odalar ve Sofralar" dır. Şiirlerinde, biraz da Batı'nın tesiriyle olsa gerek, kendi dev­rinin özelliklerinden farklılık gösterir. Ferde ait duygulanmalar ve tabiat şiirlerinde Batı etkisi önemli yer tutar. Sabri Esat Siyavuşgil, "Odalar ve Sofralar" adlı şiir kitabından sonra, dikkatini çeviriler ve bilimsel çalışmalara yöneltmiştir.
Yedi Meşaleciler' in diğer şair temsilcisi Muammer Lütfi Bahşi' dir. Aruz ve heceyi kullanarak şiire başlayan Muammer Lütfi, daha sonra serbest tarza başvurmuştur. Şairin gazete ve der­gilerde şiirleri yayınlamıştır. Basılı şiir kitabı yoktur.
Cumhuriyet'in ilânından sonra, 1930'dan sonra, 1930'dan iti­baren Türk şiiri yeni temalar, yeni arayışlar peşine düşer. Bunların başında toplumu esas alan, insan problemine eğilen ve memleket gerçeklerini dile getiren bir grup vardır. Bu grubun başında Nazım Hikmet vardır. Grubun 1923-1950 arasındaki temsilcileri arasında Sabahattin Ali, Ercüment Behzat Lav, İlhami Bekir Tez ve Hasan İzzettin Dinamo sayılabilir. Bu grubun şiiri ideoloji ile birlikte ele aldığı söylenmektedir.
1923'den önce Yeni Mecmua, Ümit, I. Kitap, II. Kitap, Yeni Gün gibi dergi ve gazetelerde şiirler yayınlayan Nazım Hikmet'in ilk şiirleri hece ölçüsüyledir. Konu itibariyle de yurt ve millet sevgisini işlerler. Nazım Hikmet, bu ilk denemelerinden sonra serbest tarzı denemeye başlır. Şiir kitapları şunlardır: "Jokond ile Si-Ya-U" (1923), "835 Satır" (1929), "Varan 3" (1930), "1+1 = 1" (Nail V. ile Birlikte 1930), "Gece Gelen Telegraf (1932), "Taranta Babu' ya Mektuplar" (1935), "Simavna Kadısı Oğlu Şeyh Bedrettin Destanı" (1936). Nazım Hikmet'in "Memleketimizden İnsan Manzaraları" ve "Kurtuluş Savaşı" adlı şiir kitapları da ölümünden sonra neşre­dilmiştir. Şiirlerde şairin kendi hayatına dair duygulan, yine kendi hayatında karşılaştığı toplumdaki çelişkiler için hicivleri, tarihi yo­rumlama ***esiyle yazılan destanlar başlıca unsurlar olarak dikkati çeker. Pek çok Türk şairi Nazım Hikmet' in tesiriyle yazı faaliyetle­rine başlamıştır.
Türk edebiyatında daha çok hikâyeciliğiyle tanınan Sabahattin Ali, bu dönem içerisinde "Dağlar ve Rüzgâr" (1934) adlı bir şiir ki­tabı yayınlamıştır. Sabahattin Ali bu şiirlerinde ferdî duygulanma­larını dile getirmiştir.
Ercüment Behzat Lav' ın incelemeye esas aldığımız yıllar içeri­sinde "S.O.S." (1931), "Kaos" (1934), "Açıl Kilidim Açıl" (1940) adlı şiir kitapları yayınlanmıştır. Şairin Servet-i Fünun dergisinde çıkan ilk şiirlerinde, eski tarza yakın olduğunu görürüz. Ercüment Behzat Lav, daha sonra Nazım Hikmet'in tesiriyle yayınladığı şiir­lerde, eski tarza tamamen karşı çıkarak serbest tarzda şiirler kaleme alır. Yer yer toplumcu temaları işleyen şair, gerçeküstücülüğe bağlı kalmıştır.
Ercüment Behzat' ın hemen yanı başında Mümtaz Zeki Taşkın vardır. Şairin ilk şiir kitabı 1934' te yayınlanan "Allo Allo" dur. Şiir­lerinde gerçeküstücülükten, Dadacılıktan izler görülen Mümtaz Zeki Taşkın, iki şiir kitabı daha yayınlar. Bunlar "Köy Melodileri" (1936) ve "Varyete" (1949) dir.
İlhami Bekir Tez ise 1923-1950 yılları arasında altı şiir kitabı neşreder. Bunları şöyle sıralayabiliriz: "24 Saat" (1929), "A-Birinci Forma" (1930), "Herhangi Bir Şiir Kitabıdır" (1931) "Mustafa Kemâl" (1933), "Olduğu Gibi" (1935), "Hürriyete Kaside" (1945). İlhami Bekir Tez' in özellikle topluma ait problemleri işleyen şiirle­rinde, Nazım Hikmet' in tesirinde kaldığı kabul edilir. Tema olarak kadın - erkek ilişkisi ve aşkı da işleyen şairin önemli özelliklerinden biri de, çocuk şiirlerine gerekli özeni göstermesidir.
Toplumcu şairlerin 1930'lardaki bir başka temsilcisi Hasan İz­zettin Dinamo' dur. Şair 1923-1950 arasında "Ad'sız Kitap" (Vehbi Cem, Mehmet Cevat' la birlikte, 1931), "Deniz Feneri" (1937) adlı şiir kitaplarını yayınlar. Önceleri Faruk Nafiz ve hececi şairlerin te­sirinde kalan Hasan İzzettin Dinamo daha sonraları Nazım Hik­met'in tekniğini benimser. Şiirlerinde tabiat özlemi dikkati çeken hususlardan biridir.
Cumhuriyet'in ilk yıllarından itibaren eserlerinde yurt ve mem­leket sevgisini işleyen şairlerin çokluğu dikkat çeker. Ahmet Kutsi Tecer, Kemalettin Kamu, Behçet Kemal Çağlar, Ömer Bedrettin Uşaklı, Necmettin Halil Onan, Zeki Ömer Defne, Halide Nusret Zorlutuna, Arif Nihat Asya gibi şairleri bu grup içerisinde değer­lendirebiliriz. Yurt güzelliklerinin de çokça anlatıldığı bu şiirlerde, aşk konusuna da yeterli ehemmiyetin verildiğini söyleyebiliriz.
Bu grup şairlerden Ahmet Kutsi Tecer' de, halk şiirini modern şiire kaynak yapma isteği görülür. O, şiirlerinde halka, halkın gele­neklerine ait unsurlara çokça yer verir. 1922 yılında "Şiirler" adı al­tında küçük bir kitap neşreden Ahmet Kutsi Tecer; daha sonraki şi­irlerini yalnızca dergilerde yayınlar. O, folklordan ve Anadolu Efsanelerinden yararlanarak, samimi duygulu bir deyişle memleket gerçeklerini yansıtmaya çalışır. Türk halkının, Türk köylüsünün temsilcisi olur. Şiirlerini hece vezniyle kaleme alan Ahmet Kutsi Tecer' in hiçbir topluluğa dâhil edilmemesi gereken bağımsız bir şair olduğunu söylemek icap eder.
Kemalettin Kamu, Türk edebiyatında "Gurbet Şairi" olarak ta­nınır. Şiirlerini hece vezniyle kaleme alan şair, genellikle ferdî duy­gulanmalarını ve memleket aşkını konu almıştır. Kemalettin Kamu, Büyük Mecmua ve Dergâh gibi mecmualarda neşrettiği şiirlerle edebî faaliyetlere başladıktan sonra, Varlık, Oluş gibi dergilerde edebî kimliğine kavuşur. Gurbet duygusu, onun şiirinde çok sık olarak karşılaşılan bir temadır.
Onuncu Yıl Marşı şairi Behçet Kemâl Çağlar, şiirlerinde halk edebiyatı şekillerinden yararlanır. Behçet Kemâl' in işlediği temalar Atatürk, millet ve memleket ile ilgili duygulardır. Zaten Behçet Kemal, Türk edebiyatında "Atatürk Şairi" olarak tanınır. "Erci-yas'tan Kopan Çığ" (1932), "Burda Bir Kalp Çarpıyor" (1933), adlı şiir kitaplarını, incelemeye esas aldığımız yıllar içerisinde yayınla­mıştır.
Ömer Bedrettin Uşaklı da bu dönem içerisinde üç şiir kitabı ya­yınlar. Bunlar "Deniz Sarhoşları" (1926), "Yayla Dumanı" (1934) ve "Sarıkız Mermerleri" (1940) dir. Eserlerini hece ölçüsüyle ve ge­nellikle de koşma düzeninde kaleme alan Ömer Bedrettin Uşaklı, memleketimizin çeşitli yerlerini ve görüşlerini şiirlerinde anlatma­ya çalışmıştır. Zaten şairin kendisi de, milletlerarası alanda önemli bir yere gelebilmemiz için memleketlerimizi konu alan eserler yaz­mamız gerektiğini söyler.
Türk edebiyatında "Bir Yolcuya" adlı şiiriyle tanınan Necmet­tin Halil Onan, 1927 yılında "Çakıl Taşlan", 1932 yılında da "Bir Yudum Daha" adlı şiir kitaplarını neşreder. Necmettin Halil Onan, Yahya Kemâl' in Dergâh Mecmuası etrafında yetişen şairlerdendir. Şiirinde yurtseverlik ve millî duygular asıl tema durumundadır.
Halide Nusret Zorlutuna, edebî hayata aşk teması etrafında lirik şiirler yazarak atılır. Şair daha sonraları öğretmenlik yaptığı Anadolu'nun çeşitli illerinde gördüğü yurt güzelliklerini esas alan şiirler kaleme alır. Dört şiir kitabı vardır. Bunlardan üçü 1923-1950 arası neşredilmiştir, "Geceden Taşan Dertler" (1930), "Yayla Tür­küsü" (1943), "Yurdumun Dört Bucağı" (1950).
Arif Nihat Asya, incelediğimiz yıllar içerisinde dört şiir kitabı yayınlar. Bunlar "Heykeltıraş" (1924), "Yastığımın Rüyası" (1930), "Âyetler" (1936) ve "Bir Bayrak Rüzgâr Bekliyor" (1946) adlı ki­taplardır. Arif Nihat Asya, memleketçi ve milliyetçi bir şair olarak görülmesine rağmen, şiirlerinde her türlü konuyu işlemiştir. Rubaî şekline hususî bir önem veren Arif Nihat Asya, tarihi kahramanları­mızı anlatan şiirler de kaleme almıştır.
Bu dönem içerisinde, şiir kitabı neşretmeyen, daha çok dergi ve gazetelerde faaliyet gösteren Zeki Ömer Defne'den de bahset­mek gerekir. Zeki Ömer Defne, halk edebiyatı geleneklerine bağlı kalarak, modern şiir örnekleri vermeye çalışmıştır. Edebiyat öğret­menliğinin getirdiği intibalar şiirinde önemli yer tutar.
Yine bu dönem içerisinde değişik tarzları deneyerek tanınan şairler vardır. Salih Zeki Aktay ve Mustafa Seyit Sutüven Yunan mitolojisinden şiirde yararlanmışlardır. Neyzen Tevfik Kolaylı, hiciv edebiyatımızın bu dönemdeki temsilcisi durumundadır. Asaf Halet Çelebi'nin mistik tarzı ve Haluk Nihat Pepeyi' nin destan de­nemeleri bu dönem içinde zikredilebilir.
Salih Zeki Aktay, hece ölçüsüyle Yunan mitolojisinden yarar­lanarak şiirler kaleme alır. Şiirlerini "Persefon" (1930), "Asya Şarkıları” (1933), "Pınar" (1933), adlı kitaplarda toplamıştır. Şiirlerde halk edebiyatı ve Yunan zevkinin birbirine karıştığı söylenebilir.
Neyzen Tevfik, bu dönemin hiciv şairi olarak tanınır. Cumhuriyetten önce "Hiç" adlı kitabı neşredilen şairin bu dönemde Azab-ı Mukaddes (1949) adlı eseri çıkar. Şair, biraz da tasavvufun etkisiy­le toplumdaki bozuklukları hicveder.
1940 yılından itibaren Türk şiiri önemli değişiklikler arz eder. Bunda gelişen şiirimizin bazı zorlukları yakalama ***reti yanında, II. Dünya Savaşı'nın insanımızdaki etkisini de dikkate almak gerekir. “Birinci Yeni” diye adlandırabileceğimiz Orhan Veli ve arkadaşları, şiirde kabul edilmiş bütün kuralları yıkan bir anlayışla ortaya çıkarlar. Nazım Hikmet'in açtığı çizgide şiir faaliyetlerine başlayan "Toplumsal Gerçekçiler" bu dönemde "1940 Kuşağı" adı altında yeni bir grup olarak faaliyetlerini sürdürür.
Ayrıca şiirde önemli yenilikler arayan şairler de bu dönemde yazı faaliyetlerine başlayacaktır. Tabiî olarak eskinin devamı durumunda olan şairler de vardır. Yine bu dönemde, herkesten ayrı, faaliyetlerini bugün de sürdüren bir Fazıl Hüsnü Dağlarca vardır. Fazıl Hüsnü Dağlarca 1950 yılına kadar yedi şiir kitabı çıkarır: "Havaya Çizilen Dünya" (1934), "Çocuk ve Allah" (1940), "Daha" (1943), "Çakırın Destanı" (1945), "Taş Devri" (1945), "Üç Şehitler Destanı" (1949), "Toprak Ana" (1950). Fazıl Hüsnü' nün ilk şiirle­rinde Faruk Nafiz' in etkisini görmek mümkündür. Daha sonra bu etkiden kurtulan şairin şiirlerinde, tabiat karşısında insanın şaşkınlı­ğı ve bunalımı başlıca tema durumundadır. Ayrıca toplum gerçekle­rini ve günlük hayatın verdiği sıkıntıları anlatan şiirlerin yanında destanlar ve çocuk şiirleri de önemli bir yer tutar. Fazıl Hüsnü' de Anadolu'nun da yer aldığını görürüz. Bunda şairin subaylık hayatı­nın rolü vardır.
1941 yılında Orhan Veli Kanık, Oktay Rıfat Horozcu ve Melih Cevdet Anday "Garip" adlı bir şiir kitabı çıkarırlar. Bu kitapta, aynı adı taşıyan bir de önsöz vardır. Bu önsözde geleneğe bağlı olan şiirin hemen hemen bütün kuralları yıkılmak istenir. Şiiri "söz söyleme sanatı" olarak ele alan bu görüş; şiirin resim ve musikî gibi sanat dallarından ayrılması gerektiği kanaatindedir. Şiir, anlamdan ibarettir. Şiirde kafiye de, eğer şiiri anlam bakımından zayıflatacaksa, gereksizdir. 1941' de ortaya çıkan bu şiir anlayışı etrafında pek çok genç şairi bulur. Bu şiir hareketi tema bakımından "küçük insana" has hassasiyetlerin kullanılmasına da zemin hazırlamıştır.
Orhan Veli Kanık, 1940' tan sonra şiirimize bir değişikliği ge­tiren insandır. Ancak şairin daha önce hece veznini kullandığı, kafi­yeye önem verdiği, nispeten sadeleşmiş bir dille şiir yazmaya baş­ladığı bilinir. Orhan Veli' nin edebiyatımızdaki yeri ve değeri 1937- 1941 yılları arasında yazdığı Varlık, Gençlik, İnsan dergilerinde ya­yınlanan, daha sonra 1941' de "Garip" adlı bir kitapta bir araya geti­rilen şiirlerle sağlanmıştır. Orhan Veli bu şiirlerinde vezni ve kafi­yeyi bir tarafa bırakır. Şiir ananesinin beraberinde getirdiği her türlü kaideyi görmemezlikten gelir. Bu bir nevi şiire şiirin içerisin­de isyandır. Orhan Veli, nihilist bir tavırla, şiirin geçmişine ait de­ğerleri inkâr eder. Aslında bu devir insanının özelliklerinden biri nihilist tavırdır. Orhan Veli, şiirin duygudan çok akla hitap etmesi­ni arzu eder. Onu şiirlerinde, orta insanın sade, yalın ve basit hayatı üzerinde durulduğu görülür. Yani nihilist tavır ve küçük insanın problemleri Orhan Veli'nin şiirini yapan esas unsurlardır. Onun şii­rinde, halktan insanların halleri ve görüşleri ile çokça karşılaşırız. Bütün bunlar mizahî unsurlara ve ironiye yer verilerek anlatılmıştır. Garip' in ikinci baskısı yalnızca Orhan Veli' nin şiirleriyle birlikte 1945' te çıkar. Orhan Veli Kanık' ın diğer şiir kitapları şunlardır: "Vazgeçemediğim" (1945), "Destan Gibi" (1946), "Yenisi" (1947), "Karşı" (1949).
Orhan Veli' nin arkadaşlarından Oktay Rıfat, müşterek olarak çıkarılan Garip' ten başka, 1950' ye kadar, bir şiir kitabı neşreder. Bu, 1945' te yayınlanan "Güzelleme", "Yaşayıp Ölmek", "Aşk ve Avarelik Üstüne Şiirler" adlı kitaptır. Bu şiirlerde savaş, ölüm ve insan teması üzerinde duran Oktay Rıfat; orta insanın küçük hassa­siyetlerini de dile getirir.
Melih Cevdet Anday'ın da Oktay Rıfat gibi 1950'ye kadar, tek şiir kitabı vardır. "Rahatı Kaçan Ağaç" adlı bu kitap, 1946 yılında yayınlanmıştır. Bu kitaptaki şiirler Garip hareketine örnek teşkil edecek mahiyettedir. Melih Cevdet'in şiir çizgisi, tıpkı Oktay Rıfat gibi, 1950'lerden sonra değişir.
Resim ve şiiri başarıyla yürüten Bedri Rahmi Eyüboğlu, 1950 yılına kadar "Yaradan’ a Mektuplar" (1949), "Karadut" (1948) adlı şiir kitaplarını neşreder. Bedri Rahmi şiirlerinde Anadolu'ya has güzellikleri bir coşkunluk içerisinde dikkatlere sunar. Yaradan’ a Mektuplar' da, insanın dünyadaki varlık sebebi üzerine sohbetlerle karşılaşırız. Bu bazen bir isyan safhasına da varır. "Karadut" adlı şiir kitabında ise Bedri Rahmi' nin aşk teması üzerinde durduğunu görürüz. İlk şiirlerini Garip hareketinin tesiri altında kaleme alan şairlerden biri de Necati Cumalı’ dır. O, 1943 yılında "Kızılçullu Yolu" 1945'te "Harbe Gidenin Şarkıları", 1947'de "Mayıs Ayı Notları" adlı şiir kitaplarını neşreder. Necati Cumalı bu şiirlerinde küçük olaylardan etkilenmeleri ve sıradan insanların problemlerini dile getirmiştir.
Orhan Murat Arıburnu, 1940 yılında "Kovan" adlı şiir kitabını neşreder. Şair serbest tarzda ve genellikle kısa olan şiirlerinde, nük­teli bir söyleyişe başvurur. Toplumdaki gülünç çatışmaları ve yok­sulluk temasını işler. Orhan Murat Arıburnu aşk şiirleri de kaleme almıştır.
1940'lı yıllarda Garip hareketinin tesirinde kalarak şiir kaleme alan başka şairler de vardır. Bunlar çeşitli dergilerde şiir yayınla­malarına rağmen, 1950 yılına kadar şiir kitabı çıkarmamışlardır. Ayhan Hünalp, İlhan Demirarslan, Muzaffer Tayyip Uslu ve Rüştü Onur bu şairler arasındadır. Bu dönem şairlerinden Nahit Ulvi Akgün'ün Irgat adlı şiir kitabından söz etmek gerekir.
Daha önce Nazım Hikmet tesirinde kalarak şiir kaleme alan, "Toplumsal Gerçekçiler" diye adlandırılan 1940'ın bir diğer şiir hareketinden bahsetmiştik. A. Kadir, Suat Taşer, Ömer Faruk Toprak, Cahit Irgat, Attilâ İlhan, Mehmet Kemâl, Arif Damar, Niyazi Akıncıoğlu, Ahmet Arif, Rıfat Ilgaz bu şairler arasındadır.
Rıfat Ilgaz, 1943' te "Yörenlik", 1944' te "Sınıf, 1947' de "Yaşadıkça" adlı şiir kitaplarını neşreder. Şair, ilk şiirlerde Nazım Hikmet tesirinden uzaktır. İlk şiirlerde insanın toplumla uyuşmazlığı ince bir hicivle dikkatlere sunulur. Yalnız 1947' de yayınlanan Yaşadıkça' da toplumdaki çelişkilerin sert bir şekilde uygulandığı görülür.
Bu arada Dadaizm tesiri altında şiir kaleme alan Celâl Sılay' dan bahsetmek gerekir. Celâl Sılay 1950' ye kadar dokuz şiir kitabı neşreder. Bunlar "Dört Kapı" (1933), "Hayat ve Merhaleler" (1933), "Lacivert Işıklar" (1934), "Edebî Renkler" (1936), "Hüsran Filizleri" (1937), "Merhamet Şiirleri (1943), "Acaba" (1945), "Sonra" (1946) ve "Boşlukta Duran Taş' tır" (1949). Onun şiirinde hayatın anlamsızlığı, dünya ve insan ilişkisi asıl unsurlar durumun­dadır.
Nazım Hikmet' in açtığı yolda ilerleyen şairler 1940’ lı yıllarda edebî faaliyetlerine başlamışlardır. Fakat şiir alanındaki asıl başarıları 1950'den sonradır. Toplumcu Gerçekçiler' in 1940'lı yıllardaki edebî faaliyetleri, şiir kitabı çevresinde şöyledir: A. Kadir Meriçboyu; 1943 yılında "Tebliğ" adlı şiir kitabını neşreder. Türküler ve günlük konuşma dilinden gelen deyişler A. Kadir'in şiirini zengin­leştiren unsurlardır. Cahit Irgat da, 1945 yılında "Bu Şehrin Çocukları" adlı kitabını çıkarır. Şaşırtıcı buluş ve deyişlerle süslenen bu şiirler, kısa kısa mısralardan oluşur. Cahit Saffet Irgat, 1947'de de "Rüzgârlarım Konuşuyor" adlı şiir kitabını yayınlar. Serbest şiir tarzını halk ve divan şiirinden gelen unsurlarla zenginleştirmeye ça­lışan M. Niyazi Akıncıoğlu, 1950' ye kadar şiir kitabı yayınlamaz. Yazı faaliyetine 1938'de başlayan Suat Taşer' in şiirlerinde ise hita­bet tarzı dikkati çeker. 1943' te Fethi Giray'la beraber "1943", 1945'te de Ömer Faruk Toprak' la "Hürriyet" adlı şiir kitabını çıka­rır. Ömer Faruk Toprak da, Suat Taşer' le birlikte çıkardığı kitabın haricinde, 1943' te basılan "İnsanlar" adlı şiir kitabı vardır. Top­lumcu gerçekçi şiir hareketi içerisinde, öncü olmasına rağmen, şiiri gereği gibi işlemediği kabul edilir. Mehmet Kemâl, "Birinci Kilo­metre" adlı şiir kitabını neşreder. Buradaki şiirlerde savaşta ölen in­sanlar ve onların geride bıraktıkları işlenmiştir. Ahmet Arif ve Arif Damar da 1940 kuşağı toplumcu şairleri içerisinde değerlendirilir.
1946 yılında CHP şiir yarışmasında "Cebbaroğlu Muhammed" adlı şiiriyle ikincilik kazanarak edebî çevrelerce tanınmaya başla­nan Attilâ İlhan da, 1940 kuşağı toplumcu şairler arasında değer­lendirilir. İlk şiir kitabı olan "Duvar" (1948)' de, savaşların insan­larda meydana getirdiği zararlar, destan tarzını hatırlatan bir formla dikkatlere sunulmuştur. Duvar' a halk şiiri ve söyleyişi ile modern tarzın birleşimi olarak da bakılabilir.
1940' larda Türk şiirinde kendine mahsus özellikleri olan bir şair ortaya çıkar: Asaf Halet Çelebi. Mevlevilerin tesirindeki şair, şiirinde somut malzemelerle soyut bir dünya yaratma peşindedir. Değişik imajlar ve söyleyişler dikkati çeker. Bu şiirlerde hayal ve duygudan ziyade sezgi esastır. Böylece orijinal bir şiir dünyası ya­kalayan Asaf Halet Çelebi, şiirlerini "He" (1942), "Lâmelif' (1945) adlı kitaplarda bir araya getirir. Bu şiir kitapları daha sonra, yeni şi­irlerle birlikte, "On Mani Padme Hum" da (1953) toplanır.
1940'lı yıllarda yazı faaliyetine başlayan, fakat şair kişiliklerini 1950'den sonra kabul ettiren bazı isimlerden de bahsetmek icap eder. Bu şairler Behçet Necatigil, Ceyhun Atuf Kansu, Cahit Külebi, Sabahattin Kudret Aksal, İlhan Berk, Salâh Birsel ve Özdemir Asaf ve Metin Eloğlu' dur. Behçet Necatigil 1945' te "Kapalı Çarşı" adlı ilk şiir kitabını neşreder. Benzetmeye ilk şiirlerinden itibaren başvuran şair, sem­bollerle konuşur. İnsanın hayatla ve zamanla mücadelesi esastır. Denilebilir ki muzdarip bir insanın kendisini hissediş tarzı, ilk şiir­lerinden itibaren, Behçet Necatigil' in şiir dünyasının karakteristiği­ni ortaya kor.
1941'de "Bir Çocuk Bahçesinde", 1946'da "Bağbozumu Sof­rası" adlı kitapları neşreden Ceyhun Atuf Kansu; Anadolu gerçeği­ni modern bir tarzda yorumlamaya ***ret gösterir. Şiirlerinde halk söyleyişi de dikkati çeken unsurlardan biridir. Ceyhun Atuf Kansu' yla hemen hemen aynı çizgide olan bir başka şair Cahit Külebi' dir. Külebi, "Adamın Biri" (1946) ve "Rüzgâr" (1948) adlı şiir kitaplarını yayınlar. O, yaşanılan hayatı ustaca bir lirizmle dikkatle­re sunar.
Sonradan kendine has bir şiir çizgisi tutturan Sabahattin Kudret Aksal; İlk şiir kitabı olan "Şarkılı Kahve" (1944)'de Orhan Veli grubunun tesiri altındadır. Sade bir dille ve süsten uzak olan "Şarkı­lı Kahve"deki şiirlerde, İstanbul sokağı ve insanlarıyla gözler önüne serilir.
Daha çok mizahî şiirleriyle tanınan Salâh Birsel, 1947' de "Dünya İşleri" adlı kitabı çıkarır. Salâh Birsel'de yaşamak sevinci ve geleneksel Türk mizahından gelen unsurlar birleşir. Şair asıl şiir karakteristiğini 1950' lerden sonra elde eder.
İkinci Yeni şairleri içerisinde değerlendirilen İlhan Berk' in, 1950' den önceki şiir çizgisi farklıdır. 1935'te "Güneşi Yakanların Selamı", 1947'de "İstanbul" adlı şiir kitaplarını neşreden şairin ilk şiirleri Yahya Kemal ve Tanpınar şiirini hatırlatır, İstanbul’daki şi­irlerinde ise, şairin, orta sınıf insana ait intibaları yer alır.


** Ölülerin ruhlarıyla bazı şartlar altında haberleşmenin mümkün olduğuna dayanan görüş ve bu maksatla yapılan deneyler.