Story özelliğiyle birlikte Snapchat'e sağlam bir omuz darbesi indiren Instagram, hayatlarımızla hayallerimizin aynası olmaya devam edecek gibi görünüyor. Ama şimdi sırada tek bir soru var:
Story görüntüleyenler neye göre sıralanıyor?
Evet, 20 yıl geriden gelen bir zaman yolcusu vaziyeti görseydi, muhtemelen hiçbir şeye anlam veremez ve küfrederek kendi zamanına döndükten sonra Walkman'inden Justin Timberlake filan dinlemeye devam ederdi.
Ama bu soru zamanımız için son derece önemli ve pek çok zihni fazlasıyla meşgul ediyor. Biz de cevaplamak için buradayız.
Öncelikle acı gerçekle yüzleşelim. Instagram oldukça büyük bir oluşum ve daha da büyük bir oluşum olan Facebook’un alt kümesinde bulunuyor.
Firmalar büyüdükçe kullandıkları algoritmalar da karmaşıklaşmaya ve bulanıklaşmaya başlıyor. Üstelik bu algoritmaların gizliliği ya da karmaşıklığı bir sır değil, şirket yetkililerinin rahatça kabul ettiği bir durum.
Olayın gizemi de tahmin edilebilirliğin ötesinde kalmasından kaynaklı.
Normalde böyle bir listenin kronolojik veyahut karşılıklı etkileşimin sıklığından kaynaklı olacağı düşünülürken, çoğu zaman buna uygun sonuçlarla karşılaşılmıyor. Kafalar da burada karışıyor.
Şöyle izah edelim. Birbirlerini sürekli layklayan, yorumlayan iki yakın arkadaş düşünelim. Birine İbo, diğerine de Gülşah diyelim.
Böyle bir durumda İbo’nun paylaştığı bir story Gülşah tarafından görüntülendiğinde, Gülşah’ın bu listenin en tepesine kurulması beklenir, öyle değil mi?
Ama olmuyor. İbo’nun pek de muhabbetinin olmadığı Fikriye en tepede görünüyor. Doğal olarak herkesin kafası karışıyor.
Gizli algoritmayı çözmek için bedenlerini feda eden Reddit kullanıcıları birtakım testler yapmış.
Açtıkları fake hesaplardan bir hafta boyunca kendi profillerini ziyaret eden fakat hiçbir şekilde etkileşim gerçekleştirmeyen kullanıcılar, fake hesaplarının genellikle Story’lerinde tepeye kurulduğunu fark etmiş. Yani algoritma stalker’ları da fark ediyor! Demek ki sizi hiç layklamasa dahi profilinize çok fazla girip çıkanlar varsa, tepeye yerleşebiliyor.
Instagram’dan Paige Thelen’in konuyla ilgili sorulara verdiği yanıtı ise şu şekilde:
Feed gibi Story’ler de en çok nelere ilgi gösterdiğinize göre düzenleniyor.
- İçeriğe olan olası ilginiz
- İçeriğin oluşturulma zamanı
- İçeriği oluşturan kişiyle olan ilişkiniz.
Ve bunların Machine Learning sayesinde size uygun olarak düzenlenmesi.
Baştan sona okuduysanız olayın tek bir formülü ya da her şeye kadir bir cevabı olmadığını anlamışsınızdır.
Esas düşünülmesi gereken, bütün bunların nasıl bu kadar önemli bir sorun haline gelmesi belki de.
Belki de bütün bunlara ihtiyacımız yoktur. Belki de hayat sandığımızdan daha basittir. Eğer seviyorsanız gidip konuşmalısınızdır belki de...