Özetleyici Değerlendirmelerin Dezavantajları


Final sınavında aldığınız kötü notun dersten ne öğrendiğinizi yansıtmadığını biliyorsunuz. Belki de sınav sabahı başınız ağrıyordu ve odaklanamadınız. Testi yeniden yapmak için bir fırsat daha isteyin; ama diğer öğrencilere haksızlık olacağı için öğretmeniniz isteğinizi kabul etmeyecektir. Bu senaryo belirli bir dönemde tüm performansın notla değerlendirilmesinin yapıldığı özetleyici değerlendirmenin sorunlarından ya da gerçeklerinden biridir.

Tanım: Eğitim değerlendirmesi özetleyici veya biçimlendiricidir. Biçimlendirici değerlendirmeler öğrencilerin performansını geliştirmeye yardımcı öğrenme sürecinde yapılanlardır. Kompozisyon taslağının notlandırılmadan verilmesi biçimlendirici değerlendirme örneğidir. Özetleyici değerlendirme öğrencinin ne öğrendiğini ve bunu standartlara ya da kıstaslara karşı kıyaslayarak sağlanan ölçütlerdir.

Motivasyon: Özetleyici değerlendirmeyi savunan kişiler testlerin öğrencilerin daha fazla çaba harcamasına neden olduğunu ileri sürerler. Ama öğrenci motivasyonun üzerindeki etkilerin gözden geçirilmesinde testler ve öz saygı arasında doğrudan ilişki olduğunu buldular. Düşük not alan öğrencilerin kendine öz saygısı ve sonraki akademik çalışmalar için çaba harcamadaki istekleri azaldı.

Güvenirlik ve Geçerlilik: Değerlendirme öğretilen, tüm materyalleri içermeli ve böylece doğru bir şekilde ölçmek için saptırma olmadan yapılmalıdır. Konular arasında tutarlı olmak, nasıl not vereceğinizi bilmek, içsel olarak ve dış etkenlerden bağımsız olmak gereklidir. Güvenilirlik ve geçerlilik hataları öğrencilerin performansını doğru ölçmek için özetleyici değerlendirmeyi sorgulamaya neden olur.

Eğitim Programında Bozukluk: Öğrencilerin özetleyici değerlendirmesi öğretmenleri ve okul performansını yargıladığı için sınıfta negatif etki oluşturur. İşlerinin riske girdiğini düşünerek, öğretmenler öğretmeleri gereken hedef ve amaçlardan uzaklaşıp “test öğretme”ye odaklanırlar.

Taraflılık: Özetleyici değerlendirme sınırlı ifade yöntemleri nedeniyle , otomatik cevaplanan çoktan seçmeli soruların kullanıldığı geniş ölçekli standart testlerin geniş sınıflarda dezavantajları vardır. Özellikle de farklı dil kullanan yabancı bir öğrenci ya da kültürel farklılıkları anlamayı engellediği durumlar olursa, fiziksel veya öğrenme engeli olan öğrenciler ya da test edilme koşullarının altında olan kişiler için dezavantajdır.

Gerçeklik: Özetleyici değerlendirme yanlış şeyleri ölçer. Sorular öğrencilerin anlamayacağı şekilde ya da cevaplaması zor şekilde sorulur. Bunların ikisi de öğrencinin öğretilen materyali bilip bilmediğini göstermez.