Fiyat, kuruluşlardan alınan mal ve hizmetlerin karşılığında ödenen para miktarı kabul edilir. Mal veya hizmetten yararlanmak için katlanılan maliyetler toplamı diye de kabul edilir. Fiyat, mal ve hizmetlerin değerlerinin göstergesidir. Değer ise, alınan ve satılan mal veya hizmetlerin nitelikleri kabul edilir. Fiyatlama mekanizması ekonomide, alternatif kullanımlar arası kaynak tahsisinde kullanılır. İşletmelerde ise fiyatlama, kazanç sağlamanın temelidir. Fiyat, işletmelerin amaç ve politikaları sonucudur, önemli bir pazarlama unsurudur.
Eskiden fiyatlama, alıcı ve satıcıların pazarlıkları sonucu gerçekleşirmiş. Satıcılar alabileceklerinden fazla fiyat bekler, alıcılar ise ödeyebileceklerinden az fiyat beklerlermiş. En son, pazarlık sonucu kabul edilir bir fiyat belirlenirmiş. Aynı ürüne ihtiyaçlar ve pazarlık sonuçlarına göre farklı fiyatlar belirlenirmiş. Günümüzde bir ürünün fiyatı herkese eşit belirlenmektedir.
Fiyat, tüketici tercihlerinin en önemli faktörüdür. Bilhassa yoksul toplumlarda böyledir. Tüketici tercihleri günümüzde fiyat dışı faktörlere de bağlıdır.
Pazarlama karmasının gelir getirici tek unsuru ve en esnek unsuru fiyattır. Diğer unsurlar maliyettir. Fiyat en hızlı değişen pazarlama unsurudur. Fiyatlama ve fiyat rekabeti, pazarlamada en fazla yaşanan sorunlardandır. Mal ve hizmetler işletme kararları doğrultusunda fiyatlandırılır. Çevresel koşullar da fiyatları etkilemektedir.
FİYATLAMA FAKTÖRLERİ
İşletme İçi Faktörler:
*Pazarlama Amaçları
*Pazarlama Karması
*Maliyetler
*İşletme Organizasyonu
İşletme Dışı Faktörler:
*Pazar Yapısı
*Rekabet
*Talepler
*Diğer Çeşitli Çevresel Faktörler
FİYATLAMA SÜRECİ
Fiyatlamada mali olmayan değişkenler de incelenir.
1-Fiyat ve talep ilişkilerinin tespiti için pazar analizi
2-Alt ve üst fiyat sınırlarının kısıtlarını tanımlama
3-Stratejik amaçlar için hedefler belirleme
4-Muhtemel fiyat yelpazesi için kazanç potansiyeli analizi
5-Muhtemel fiyat yelpazesi başlangıç fiyatı belirleme
6-Dinamik pazar koşullarına uygun düzenlemeler
Alıntıdır.