Strateji “bilgi üretimi”ne dayanır. Bilgiler vardır, varmak istediğiniz bir yerler vardır. Elinizdeki bilgilerle varmak istediğiniz yer arsında kuracağınız ilişki “iletişim stratejisidir”. O halde işe bilgi ile başlamak gerekiyor. Sözleriniz, gözlemleriniz, varsayımlarınız belki bilgi olarak değerlendirilebilir ancak “veri analizine” ışık tutacak yeterlilikte ve derinlikte olmayabilir. O halde, sizi hedeflerinize ulaştıracak bilgilere “ulaşmak” ilk işiniz olmalıdır… Belki bu konuda para da harcamanız gerekiyordur. Sonraki günlerde, toprağa milyonlar tutarında para gömüyor olmaktansa, binler tutarındaki bütçeleri bu bilgiye ulaşmak için araştırma yöntemlerine harcıyor olmayı yeğ tutmanız gerekir.
Veri analizini tek başınıza yapıyor olmanız da sizi sonuca yaklaştırıyor anlamına gelmez. . Bu konuda alanında uzmanlaşmış kişi ve kuruluşlarla bir çalışma yapmanız tavsiye edilir. Normal sıralamanın aksine, veri analizi sonrasında, stratejinin açılımına sondan başlamanız gerekmektedir. “Hedefiniz” nedir… Burada farklı tonlarda bir hedef ya da hedefler belirliyor olabilirsiniz… Amacınız sadece bilgilendirme mi, algılamanın eksik yönlerini tamamlama mı, bir kanaati değiştirmeye yönelik kabullenme mi, davranışlarda bir yansımayı elde etmek mi, yoksa eylemsel bir dönüşüm mü? Hangisi? Ya da hangileri?
Bunları isteyebilirsiniz ama yetmiyor… Bu isteklerinizi hangi kriterler ile ölçeceksiniz? Bu daha önemli… Ölçemeyeceğiniz bir işe kalkışmamanızı öneririz… Astarı yüzünden pahalıya mal olabilir! Belirleyeceğiniz kriterleri ölçeceğiniz teknikler var mıdır, yeterli midir? Ve bunlar sizi yeni stratejik analizler yapmaya yönlendiriyor mu? Buraya kadar geldiysek, işin iletişim boyutuna girebiliriz… Hangi aşamalarda hangi iletişim yöntemleri nasıl bir mesajla devreye girmeli ki biz bu sonuçları alabilelim?