Usta şoför olmak, aracın dilinden anlamak, kurallara uyum sağlamak, hem kişinin kendisi için hem de çevresindekiler için sürüşü kolaylaştırmaktan geçer. Tabii ki en önemli kriter bilinçli olmak. Bunun için aracınıza ya da sürüş keyfinize zarar veren kriterleri bilerek çoğunluğun yaptığı hataları yapmamak durumundasınız. Emniyet kemeri takmak, alkollü bir şekilde trafiğe çıkmamak, hatalı sollama, aşırı hız gibi herkesin dikkat ettiği ve bildiği şeyler zaten çok önemli. Bir de geri planda kalmış hatalara göz atalım. İşte, bir usta şoförün asla yapmaması gereken sürüş hataları:
Virajda Fren Kullanmak
Virajlı yollarda araç kullanmak bazı sürücüler için çok zevklidir fakat her şartta dikkat edilmesi gereken riskli bir durumdur. Virajda yapılan en sık hatalardan biri, virajı dönerken fren kullanmaktır. Bu durum aracın yol tutuşunu zayıflatarak yoldan çıkmasına neden olabilir. Bu nedenle viraja girmeden önce freni kullanarak hızı düşürmek ve viraja girdikten sonra hızlanarak çıkmak en doğrusudur.
Doğru Pozisyonda Oturmamak
Sürücüler, en önemli detay olan oturma pozisyonu konusunu genelde atlar. Fakat yanlış oturma pozisyonu, sürücünün yola odaklanmasını ya da görüş açısını düşürebilir. Güvenli ve konforlu sürüş için koltuk ayarınızın ve oturma pozisyonunuzun doğru olması gerekir. Direksiyona çok yakın ya da koltuğu arkaya yaslayarak direksiyondan çok uzak olmak en sık yapılan yanlıştır. Direksiyon yakınlığının iyi ayarlanması, yani dizlerin direksiyonun altına vurmayacak şekilde pozisyon alınması güvenli sürüş için önemlidir.
Tek Eli Viteste Tutmak
Özellikle otomatik vites kullanmayan sürücülerin alışkanlık haline getirdiği bir elin direksiyonda diğer elin viteste olması, yapılan en sık hatalardandır. Elin sürekli vites üzerinde olması direkt olarak şanzımana yük bindirir. Hesaplamalar yapılırken mühendisler ekstra yükü hesaba katmadıkları için bu durum, zaman içerisinde senkromençlerin daha çabuk aşınmasına neden olabilir. Direksiyon hakimiyeti için de ideal pozisyon iki elin direksiyonda olmasıdır.
Araba Çalışır Çalışmaz Yüksek Devirde Harekete Geçmek
Araç çalışır çalışmaz henüz motor hazır değilken hızlı bir şekilde kalkış yapmak, motora zarar verir. Eğer kontağı çevirdikten sonra aniden gaza basıp yüksek devirde hareket edilirse motor daha tam yağlanamadan pistonlar hareket etmiş olur. Yağlanmanın yetersiz olduğu durumlarda da pistonlar birbirine sürter. Bu sürtünmeyse motora zamanla zarar verir. Aracınızın zarar görmemesi için düşük devirde kalkış yapmak en doğrusudur.
Aracı Park Ettikten Sonra Vitesi Boşta Bırakmak
Park ettikten sonra aracı boşa alıp el freni kullanmamak birçok sürücünün yaptığı hatadır. Otomatik vites kullanımının yaygınlaşmasıyla bu hata daha sık yapılmaya başladı. Düz vitesli araç, park yerine çekildiğinde vites boşa alınır ve sonrasında el freni çekilir. Eğer aracın önü yukarıda kalıyorsa yani eğimli bir zemine park ediyorsanız birinci vites, eğer aracın önü aşağı doğru bakıyorsa geri vitese almanız en doğru harekettir. Her şartta el frenini çekmeyi unutmayın. Otomatik araçlarda da el freni kuralı geçerlidir. Mesela park halindeki aracı, P moduna alıp el freniyle desteklemek gerekir. Aksi halde eğer araç el freniyle desteklenmezse P modunun hareket etmemesini sağlayan tırnağa aşırı sorumluluk verir ve bu tırnak zamanla zedelenir.
Yokuştan İnerken Aracı Boşa Almak
Yokuştan inerken vitesi boşa almak en sık yapılan hatalardandır. Bu durumda yakıt tasarrufu yapılacağı düşünülür. Ancak durum bunun aksidir. Aracınızın fren sistemi motora bağlıdır ve burada oluşan negatif basıncı kullanır. Vitesi boşa alıp freni pompaladıkça bu basınç azalır. Bu durum da belli bir zaman sonra frenin sertleşmesine ve tutmamasına neden olur. Ayrıca aracı boşa alsanız da yakıt tüketimi devam eder. Vitesi boşa atmak yerine yokuş aşağı giderken ayağınızı gazdan keserseniz yakıt tüketiminiz daha düşük olacaktır.
Motoru Çalıştırdıktan Sonra Uzun Süre Aracı Rölantide Çalıştırmak
Evet, motorun belli bir süre ısınması gerekiyor. Özellikle kış mevsiminde bu oldukça önemli. Fakat uzun süre boyunca aracı rölantide çalıştırmak da motora zarar verir. Bunun yanında fazla yakıt tüketimine de neden olabilir. Aracınızı dakikalarca rölantide çalıştırmak yerine 30-40 saniye rölantide bekleyin ve aracınızı hareket ettirin.
Sık Sık Frene Basmak
Sık sık frene basmak hem fren sistemine hem de sürüş keyfine zarar verir. Eğer sık sık frene bastığınızı hissediyorsanız, takip mesafesini koruyamıyorsunuz demektir. Trafikte elbette frene basmak durumundasınız, fakat bunun dışındaki durumlarda takip mesafenizi ayarlamayı unutmayın.