Ramazan orucunun hayatın ve toplumun kılcal damarlarına kadar nüfuz eden bir tabiatı var. Gündelik hayatın eksenine yerleşiyor ve onu yörüngesinde döndürüyor. Yeme içme gibi en tabii ve vazgeçilmez beşeri duruma bile çeki düzen veren Ramazan'ın hayatın diğer tüm alanlarını etkilemesi gayet doğal.
Bu mübarek ayın Müslüman toplumlara vurduğu damga o kadar kalıcı kitoplumun dine en uzak kesimleri bile çok ya da az onun etkisine girmekten geri duramıyor. Ramazan her kesimin hayatına bir biçimde sokuluyor. Kimilerine damardan giriyor kimilerine mideden. Ama giriyor ve “Ben geldim!” diyerek kendini hissettiriyor.
Küfr-i inadi sahipleri onun bu derin etkisinden fena halde rahatsız oluyor. Peygamberimiz “Ramazan'da şeytanlar bağlanır” buyuruyor. Demek ki şeytanla iş tutanlar rehberlerinin bağlanmasından huzursuzluk duyuyor. Şeytanların bağlandığı bir yerde meleklerin işi kolaylaşıyor demektir. Ramazan'ı herkes için bereketli kılan temel saik de bu olsa gerek.
Ramazan sadece medeniyetimizin kurucu unsurlarından biri değil aynı zamanda Müslüman şahsiyetin de inşa edici unsurlarından biri. Ramazan'ın inşa edici fonksiyonunu icra etmesi muhatabın onunla kurduğu ilişkinin derinliğine bağlı.
Ramazan'la yüzeysel ilişki kuranlarda bu mübarek ayın inşa edicilik derecesi kabuk düzeyinde kalır. Ramazan'ın etkisi muhatabın kabuğunu geçip şahsiyetine ulaşamaz.
İbadetler kulun Allah'a yolladığı mektuplara benzer. İbadetlerle yüzeysel ilişkiye giren onların ruhuna nüfuz etmeyen ve ibadetin kendi ruhuna nüfuz etmesini sağlamayan Allah'a içi boş zarf göndermiş gibidir. Elbet bu da bir şeydir ve hiç yoktan iyidir. Ama aynı zamanda bir ciddiyetsizlik göstergesidir. İyilik ettiğiniz birinden mektup aldığınızı düşünün; zarfın içi boş çıkınca ne düşünürdünüz?
İbadetlerle yüzeyden değil özden ilişki kuran zarfın içini boş bırakmamış demektir. Ramazan'la yüzeyden değil de özden ilişki kurmak Ramazan'ın varlık sebebi olan vahiyle damardan ilişki kurmakla mümkündür. Çünkü Ramazan Kur'an'ın doğum ayı kutlamasıdır.
Kur'an'ın doğum ayının oruç biçiminde kutlanması tesadüf değil. Oruç ruhun doyurulması için bedenin aç bırakılmasıdır. Bilinci akleden kalbin etkisine açmak için şehevi iç güdülerin etki alanından kurtarmaktır. Manevi insanı öne çıkarmak için maddi insanı (beşer) arkaya atmaktır.
Ramazan'ı Kur'an ayı olarak bilip tasavvuru aklı şahsiyeti ve nihayet hayatı Kur'an'la yeniden inşa etmek Ramazan'la yüzden değil özden ilişki kurmak demektir. Çünkü vahiy ilahi bir inşa projesidir. Benzetmemizden yola çıkarak söyleyecek olursak Kur'an Allah'tan insanlığa gönderilmiş bir mektuptur. Bu mektupta insanoğlunun iki cihan saadetinin formülleri kayıtlıdır.