Marka, bir çok yerde geçen bilenen en yaygın tanımıyla işletmenizin mal ve hizmetlerini diğer işletmelerin mal ve hizmetlerinden ayıran işaretlere marka denir. Bu işaretler kişi adları, isimler, sözcükler, herhangi bir anlamı olmayan yan yana getirilmiş harfler, rakamlar veya harf rakam kombinasyonları olabilir.

Hatta sadece çizimle görüntülenebilen bir çizimden de ibaret olabilir. Ya da bu niteliklerin bir kaçının bir araya geldiği ibare ve şekil veya ibareler ve şekilden oluşan bir kompozisyondan da oluşabilir. Marka nedir için kısaca ürün veya sunduğunuz hizmetlere verdiğiniz her tür ad, ses ve işaretlerdir diyebiliriz.

Marka Nedir Ne Değildir ?
Marka nedir sorusuna en iyi yanıtı marka ne değildir üzerinden giderek verebiliriz. ; ülkemizde marka, en çok ticaret unvanlarıyla karıştırılmaktadır. Halbuki ticaret unvanınız sizin markanız olmadığı gibi markanız da ticaret unvanınız değildir. Ticaret unvanı işletmeleri bir birinden ayırmaya yarayan adlardır. "Ahmet işletmesi, Mehmet ticaret gibi"; Marka ise sunulan mal ve hizmetleri diğer sunulan mal ve hizmetlerden ayırmaya farklı kılmaya yarayan işaretlerdir. "Ahmet gömlek , Mehmet gömlek gibi".

Ticaret unvanınızı marka olarak kullanamazsınız diye bir kural olmamakla birlikte tescille unvanınızı marka olarak da kullanabilirsiniz. Ticaret unvanınızın tescili ticaret odaları veya vergi dairelerince yapılmakta, markanızın tescili ise Türk Patent Enstitüsünde yapılmaktadır. Türk Patent Enstitüsü dışındaki hiçbir kurum marka tescilini gerçekleştirmemektedir. Türk Patent Enstitüsüne yapılacak marka başvurusuyla; marka başvuru sorgulama, başvuru aşamaları, yayın süreci ve karar aşamalarını yine Türk Patent Enstitüsünden takip edilmektedir.

Markanız mal ve hizmetlerinizin kaynağını gösterir, garanti verir. Tüketiciler ürün ve hizmetlerin ne standartta olduğunu nasıl bir nitelikle arz edildiğine markalara bakarak belirlemekte, seçimlerini buna göre yapmaktadır. Bu yüzden de sizin imzanız ve reklamınız konumundadırlar.

Tüketicinin sizden bir daha mal ve hizmet talep etmesi veya bir yakınına önermesi ancak bir markanız olması durumunda gerçekleşir. Markasız mal ve hizmet arzı sizin işletmenizin dili geçmiş zamanda kalarak güzeldi, sağlamdı, kaliteliydi gibi sıfatlar anılmanıza ancak bir daha bulanamamanıza neden olur. Her mal ve hizmetten farkınız, ayırt ediciliğinizi ancak bir marka sahibi olmakla sağlayabilirsiniz.

Artık her şey üretiliyor, her hizmet veriliyor. Günümüzde gelişen tam rekabet piyasasında bir markanız yoksa var olamazsınız, büyüyemezsiniz, bilinemezsiniz. Eskiden her mal ve hizmet arz edilmesiyle oluşan bir talep patlaması vardı. Ama şartlar değişti. Artık arz fazlası olan bir piyasanın içerisindeyiz ki her sene kapanan işletmelerden bu durumu anlamaktayız.


Marka nedir dendiğinde verilebilecek cevaplar :

Kaynak gösteren işarettir.
Garantinizi veren işarettir.
Reklamınızdır.
Bilinirliğinizdir.
Tüketicinin seçimidir.
Firmanızın değeridir.
Prestijinizdir.
Saygınlığınızdır.
Bir işletmenin her şeyidir.


Arz edilen mal ve hizmetlerden seçilmeniz, sunduğunuz mal ve hizmetlere kendi imzanızı atabilmeniz ancak bir markanız olmasıyla gerçekleşir. Var olabilmeniz bilinmenize, bilinmeniz markanıza bağlıdır, sizin mal ve hizmetlerinizin imzasıdır.