Türkiye’nin demiryolu tarihinin anlatıldığı 'Eskişehir Demiryolu Kültürü Projesi' sergisi, Almanya’nın Başkenti Berlin’deki Hamburg İstasyonu Müzesi’nde açıldı.
Türkiye’nin demiryolu tarihinin anlatıldığı 'Eskişehir Demiryolu Kültürü Projesi' sergisi, Almanya’nın Başkenti Berlin’deki Hamburg İstasyonu Müzesi’nde açıldı.
Müzenin açılış törenine 125 yıl önce Alman Demiryolları ile Türkiye arasında yapılan anlaşmalara imza atan kraliyet ailesinin torunlarından Kontes Diana von Hohenthal Und Bergen, Şansölye Otto Von Bismarck’in torunu Sylvester von Bismarck, Deutsche Bank Direktörü Georg Von Siemens’in torunu Nathalie Von Siemens, Kraliyet Demiryolları Sorumlusu Richard von Kuhlmann’ın torunu Enzio Von Kuhlmann, Osmanlı İmparatorluğu Alman Büyükelçisi Adolf Freiherr Marshall Bieberstein’in torunu Betthina Von Seyfried ve Eskişehir Valisi Güngör Azim Tuna katıldı.
Açılışta Eskişehir’in ve Türkiye’nin demiryolu tarihini anlatan ve bugün hızlı trenlerle devam eden bir kültür ve medeniyet belgeseli gösterildi. Türkiye’nin demiryolu tarihini Eskişehir ekseninde anlatan ilk eser olarak tanımlanan sergi, Osmanlı’dan Cumhuriyet demiryollarına, Kurtuluş Savaşı'nda bir demiryolu atölyesinin döktüğü toplardan ilk yerli lokomotife, devrim otomobilinden yüksek hızlı trene kadar geçen süreci anlatıyor. Bağdat-Hicaz Demiryolu inşaatının tüm rotası boyunca Almanca ve Osmanlıca mermerlere işlenmiş levhalar ilk kez yeraldığı sergide, tarihe bir başarı örneği olarak kazınmış 'Anadolu, Bağdat ve Hicaz Demiryolu' projesini resim ve eserlerle detaylı olarak anlatılıyor.
“BAĞDAT VE HİCAZ DEMİRYOLU İNŞAATI, DÖNEMİN EN BÜYÜK ALTYAPI PROJESİYDİ”
Kraliyet Ailesi torunu Kontes Diana Von Hohenthal Und Bergen, yaptığı konuşmada, 125 yıl önce gerçekleştirilen Bağdat ve Hicaz demiryolu inşaatının dünyanın en büyük altyapı projesi olarak başlatıldığını kaydetti. Und Bergen, şöyle dedi: “Sultanımızın bu proje ile hedefi her yıl binlerce hacca giden insanların ulaşımını kolaylaştırmak, rahat ve hızlı ulaşım sağlamaktı. O dönemde 2 bin 500 kilometrelik demiryolu inşaatı yaklaşık 38 yıl sürdü. Bu projenin tüm rotası boyunca Almanca ve Osmanlıca mermerlere işlenmiş levhalar bu dostluğun derinliğini gösteriyor.”
“BU SERGİYLE DOSTHANE İLİŞKİLERİ GELECEĞE TAŞIMAK İSTİYORUZ”
Eskişehir Valisi Güngör Azim Tuna ise geçmişe uzanan Türk-Alman ortaklığı ve dostluğunun sessiz tanığı fotoğrafların yer aldığı bu sergiyle tarihin koridorlarında yolculuk etmek ve dostane ilişkileri geleceğe taşımak istediklerini söyledi. Tarih boyunca farklı medeniyetlere ev sahipliği yapan Eskişehir’in 19. yüzyıldan itibaren demiryollarının kesiştiği önemli bir merkez konumuna geldiğini aktaran Vali Tuna, “1892’de bu müessesenin şehrimize uğraması, Eskişehir kültür ve tarihinde bir trenin herhangi bir şehre uğramasından daha derin izler bırakmıştır. Alman mühendislerin şehre yerleşmesiyle Alman kültürüyle tanışma ve kültürler arası etkileşim sağlanmıştır. Mesafeleri kısaltan tren rayları, ülkeleri ve insanları yaklaştırmış, kültür alışverişini sağlayarak aslında gönüllerin bağlanmasına aracılık etmiştir.” diye konuştu.
Konuşmaların ardından Haydarpaşa Garı'ndan Eskişehir’e, Eskişehir’den Bağdat ve Medine tren istasyonlarına kadar geçilen istasyonların tarihi bir süreç içerisindeki yaşanan hikâyelerinin anlatıldığı serginin açılışı gerçekleştirildi.