Türkiye’nin dizilerden elde ettiği yıllık gelir 180 milyon dolar

31 Temmuz 2014, Perşembe




Global Agency, ‘Muhteşem Yüzyıl’, ‘Dila Hanım’, ‘Aşk ve Ceza’ gibi dizileri yurtdışına pazarlıyor.

Şirketin CEO’su İzzet Pinto, alıcıların genellikle yüksek bütçeli işleri tercih ettiklerini dile getiriyor.



Türk dizilerinin son yıllarda elde ettiği başarılar hemen herkesin malumu. 75 ülkede 100 küsur dizimizin 400 milyon izleyiciye ulaşmış olması da bunun bir göstergesi. Bu başarının ardında yapımcılar, senaristler ve oyuncuların yanı sıra dizileri yurtdışına pazarlayan şirketlerin de rolü büyük. Bu alanın öncüsü ise Muhteşem Yüzyıl, ‘Aşk ve Ceza’ , ‘Dila Hanım’ ve ‘İffet’ gibi 110 projeyi dünyaya satan Global Agency şirketinin CEO’su İzzet Pinto. 6 yıldır sektörün içinde olan Pinto, başarılarının püf noktalarını anlattı. Yurtdışındaki alıcıların önce hikâyeye, sonra oyunculara baktığını dile getiren İzzet Pinto, genellikle yüksek bütçeli işlerin tercih edildiğini dile getirdi. Komedi türündeki işlere yurtdışında alıcı bulamadıklarını kaydeden Pinto, “Komedi türündeki diziler başka bir dile çevrildiğinde anlamını yitiriyor. En çok tercih edilenler dram türündekiler ya da dönem dizileri…” açıklamalarını yapıyor. Türkiye’nin 8 yıl önce dizilerden elde ettiği gelirin 100 bin dolar olduğunu, bugünse bu rakamın 180 milyon doları bulduğunu belirten Pinto, sinemada aynı başarıyı gösteremediğimizi belirtiyor.

Son yıllarda yapım kalitesinin yükseldiğini, bu nedenle dış pazarda bu kadar başarı elde edildiğini belirten İzzet Pinto, 6 yıl önce bir müşterisinin isteği üzerine dizi satmaya niyetlendiğinde pek de hevesli olmadığını itiraf ediyor. ‘Binbir Gece’ dizisinin Bulgaristan’da elde ettiği başarı üzerine fikri değişen Pinto, Ortadoğu ülkelerinden Çin’e kadar dünyanın her yerine televizyon formatının yanına Türk dizilerini de götürüyor. Pinto en çok satan yapımları şöyle açıklıyor: “Daha çok dramlar satıyor, en çok giden ‘Binbir Gece’, ‘Aşk ve Ceza’, ‘Dila Hanım’, ‘İffet’, ‘Muhteşem Yüzyıl”.

Kendi satmadıkları ama yurtdışında başarı kazanmış olan dizileri de unutmuyor Pinto; ‘Gümüş’, ‘Ezel’, ‘Öyle Bir Geçer Zaman ki’ ve ‘Sıla’ bunlar arasında. Türk dizileri Ortadoğu ve Balkanlar’daki popülerliğini Güney Amerika ülkelerine kadar taşımış. Öyle ki yıllarca Türkiye’nin pembe dizi satın aldığı ülkelerde bile şimdi Türk dizileri konuşuluyor. ‘Binbir Gece’ dizisinin Şili’de en başarılı yabancı dizi seçildiğini söyleyen Pinto, “Oradaki başarıdan sonra başka ülkelerde almaya başladı. Ekvador, Uruguay, Peru yani hiç aklımıza gelmeyecek yerler... Bu da şunu gösteriyor ki, Türk dizileri her yere uyar. Vietnam’a satıyoruz, Çin’e satıyoruz.” diyor.

Ortadoğu haricinde Türk dizileri için en önemli pazarlar Makedonya, Bulgaristan, Kazakistan, Pakistan gibi ülkeler. Rusya’da ve Ukrayna’da ise Muhteşem Yüzyıl çok tutmuş. Pinto, “Amerika’da İspanyolca olarak bir kanalda yayındayız. Ama Amerika’da İngilizce olarak yayınlanmak kolay değil. Çünkü Amerikalılar alt yazı ve dublaj sevmiyor. Bundan dolayı oraya yabancı proje girmesi çok zor.” diyor. Japonya’nın ise Muhteşem Yüzyıl’dan son anda vazgeçtiğini söyleyen Pinto, şimdilik daha çok televizyon formatı satın aldıklarını fakat dönem dizilerine sıcak baktıklarını dile getiriyor. Pinto ayrıca, “Müşterilere tekrar montajlama hakkı veriyoruz. Bir sahneyi açık bulurlarsa orayı kesebilirler. Bazen senaryo hakları da satabiliyoruz ama ağırlıklı olarak Türk dizileri bitmiş kaset olarak satılıyor. Ortadoğu ve Balkanlar daha aileye uygun işler tercih ediyorlar, burada dizilerin RTÜK denetimine göre hazırlanmış olması da bu anlamda iyi oluyor.” açıklamalarını yapıyor.