İstanbul'da taksilerde kredi kartıyla ödeme hizmetinin başlatılmasında son aşamaya gelindi.
İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve İSPARK'ın dört yıldır üzerinde çalıştığı 'İSTAKSİ' projesinin bir ayağı olan kartlı ödemede ilk pilot uygulama bir ay içinde başlayacağı öğrenildi.
Beş taksiyle başlayacak uygulama, Şubat 2015'te resmi hale getirilecek. Proje kapsamında şehirdeki 18 bin taksinin iki yıl içinde ödeme şekli olarak kredi kartına geçmesi hedefleniyor.
ÖDEMEDE HER TÜRLÜ KOLAYLIK SAĞLANACAK
Taksilerdeki ödeme sistemlerinde temassız kart, mobil ödeme, giyilebilir teknolojilerden ödeme, Apple Pay gibi yeni teknolojiler de kullanılabiliyor olacak. Altyapı her türlü ödemeye uygun şekilde tasarlandı.
Sarı taksilerdeki mobil POS cihazları, kart takıldığında slip ve faturayı hızlıca tek seferde verecek şekilde tasarlandı.
DÜNYANIN BİRÇOK ÜLKESİNDE VAR
Dünyanın pek çok ülkesinde bu sistem kullanılıyor. ABD'nin New York, Chicago, Las Vegas eyaletleri, İngiltere Londra, Polonya Varşova'nın da aralarında bulunduğu 92 şehirde taksilerde kullanılan sistem, İstanbul taksilerine de gelecek. İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve İSPARK'ın projesinde pek çok ülkedeki projelerde elde edilen deneyim son teknolojiyle birleştirilerek İstanbul taksilerine getirilecek.
Taksiler, kredi kartıyla ödeme yanında, cam bölme, güvenlik için de panik butonu gibi uygulamalarla da tam teknolojik hale gelecek. İstanbul'daki taksiler gelişmiş ülkelerdeki uygulamalara geç de olsa geçmiş oluyor.
Proje kapsamında taksilerde çalışan 40 bin sürücüye de eğitim verilmesi planlanıyor. Artık taksiciler ödeme sisteminde daha aktif rol alacaklar. Kredi kartıyla ödeme kabulüne başlanmasıyla nakiti olmadığı için parasını ödemeden kaçan müşterilerin de önüne geçileceği belirtildi.
'ZORUNLU DEĞİL, GÖNÜLLÜ OLMALI'
Taksiciler Esnaf Odası Başkanı Yahya Uğur, kredi kartıyla ödemenin daha önce taksilerde denendiğini ancak başarılı olmadığını vurgulayarak, şu görüşleri dile getirdi:
"Biz de sistem peşin parayla çalışıyor. Taksimetre fiyatları da gayet ucuz. Şoförlerin taşıdığı yolculardan elde ettiği gelir ortalama yolcu başına 8-9 TL düzeyinde. Ayrıca taksilerde şoför değişiyor. Benzini nakit parayla alıyoruz. Ayrıca kredi kartıyla ödemenin zorlukları var. Durup beklemek gerekiyor ve cihazlar mobil olduğu için bazen çalışmayabiliyorlar. Sistem peşin parayla dönüyor. Kredi kartı şu anki sisteme uymaz. Bir sürü aksaklık çıkar. Burada kimseye zorlama getirilmemesi gerekir. Gönüllü olarak taktırmak isteyen taktırır. Ama İBB'nin üzerinde çalıştığı diğer projeye olumlu bakıyoruz. Çok faydalı olacak. Şoför ve yolcunun can güvenliğini sağlayıp düzgün seyahat etmesine olanak verecek. Navigasyon sayesinde yol ve yer bulma sorunu ortadan kalkacak. Şoförlerin maruz kaldığı pek çok olumsuzluğu ortadan kaldıracak. Şoförler taksimetre nedeniyle çok iftiralara maruz kalıyor. Bunun önüne geçecek."