Engelliler, ''Ergoterapi'' İle Sosyal Hayata Uyum Sağlayacak



Tüm dezavantajlı bireylerin günlük yaşamdaki becerilerini ve yeteneklerini geliştirmeye yönelik bir yaklaşım olan ''ergoterapi'' ile engelli çocukların sosyal hayata daha iyi uyum sağladığı belirtildi.

Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ergoterapi Bölüm Başkanı Prof. Dr. Hülya Kayıhan, AA muhabirine yaptığı açıklamada, ergoterapinin engelli, otizmli, serebral palsili gibi tüm dezavantajlı bireylerin günlük yaşam, okul ve üretim aktivitelerindeki becerilerini artırmayı, yeteneklerini geliştirmeyi amaçladığını söyledi.

Dezavantajlı bireylerin mevcut potansiyelini en iyi şekilde kullanması için çeşitli ünitelerde tedavi uyguladıklarını anlatan Kayıhan, bu kapsamda yardım araçlarıyla çalışma kapasitesinin artırıldığını, evde daha bağımsız yaşamları için değişiklikler ve düzenlemeler yapıldığını belirtti.

Yaşlılar, engelliler, toplum dışına itilmiş sokak çocukları, mahkumlar, madde bağımlıları ve ruhsal bozukluğu olan kişilerin yararlanabileceğine işaret eden Kayıhan, ergoterapinin tıbbi rehabilitasyon ile gerçekten topluma katılma arasında çok önemli bir köprü vazifesi yaptığını söyledi.

Ergoterapinin, birçok gelişmiş ülkede uygulandığını ifade eden Kayıhan, Hacettepe Üniversitesinin de 2009'dan itibaren bu alanda lisans programları açtığını, geçen yıl 30 öğrencinin mezun olduğunu kaydetti.

Sosyal hayata daha iyi uyum sağlıyorlar

Tedavi sürelerinin bireyin durumuna göre değiştiğine işaret eden Kayıhan, duyu bütünlüğü ve diğer günlük yaşam aktiviteleri uygulanan ergoterapi ünitesinde, haftada 3 gün 45 dakika ile bir saat arasında değişen sürelerde çocukları programa aldıklarını kaydetti.

Asıl amaçlarının aile eğitimi vererek, çocuğun tüm yaşantısını düzenleyebilmek olduğunu ifade eden Kayıhan, ergoterapi alan çocukların okul yaşamlarında uyumlarının arttığını, akranlarıyla çok daha iyi iletişim kurabildiklerinin görüldüğünü söyledi.

Kayıhan, ''Bu çocukların duyulara gösterdikleri birtakım aşırı duyarlı ve duyarsız tepkiler düzeldiği için hemen ilk andan itibaren onların daha uyumlu olduklarını, dikkatlerinin arttığını, sosyal hayata daha iyi uyum sağlayabildiklerini görebiliyoruz'' şeklinde konuştu.

"Tedavi sonrasında sorunlarımız oldukça azaldı"

Ergoterapi tedavisi alan 5,5 yaşındaki Serebral Palsili Ada Eser'in annesi Demet Eser de kızının duyu ve korku sorunlarının, tedavi sonrasında oldukça azaldığını söyledi. Eser, şunları kaydetti:

''Kızım normalde yere dahi oturmayan çocuktu, sürekli krizler halinde ağlardı ve korkuları vardı. İtiyor ama elleyemiyor, düşme korkusundan dolayı oturamıyordu. Fizik tedaviye ve özel eğitime giderken sürekli ağlamasından dolayı derslerden bir sene fayda sağlayamadık. Ergoterapiye başladıktan sonra kızımın tek başına odada kalabilme durumu gelişti artık beni istemiyordu yanında, tek başına oyun oynuyor, bir şeyi ellerken korkmuyor. Ağlaması çok azaldı. Fizik tedaviden ve özel eğitimden de daha fazla fayda sağlıyoruz.''

AA