İlk fırlatma koltuğu kimin hayatını kurtardı?
Bu tür koltukların ilki, sıkıştırılmış hava ile
çalışıyordu ve 2 Nisan 1941 günü RostockMarienehe seferini yapan Alman Heinkel He
280 jet savaş uçağına takıldı. İlk kullanımı ise
13 Ocak 1942 günü, Almanya'da Rechlin üzerinde oldu. Şiddetli buzlanma nedeniyle uça-
ğın yere çakılacağını anlayan pilot Binbaşı
Schenk, 2 bin 625 metre yükseklikte koltuğunu fırlatarak kurtulmayı başardı. "He 280"
tipinde tek olan bu uçağın yapımına, daha
sonra Messerschmitt tipi jet savaş uçakları tercih edildiği için devam edilmedi.
Bir patlayıcı gücüyle havaya fırlayan ilk pilot koltuğu ise, ilk kez 30 Temmuz 1943 günü
uçan İsveç yapımı Saab-21 türü uçağa takıldı. Bu koltuk, daha sonraki benzerleri için de
ilham kaynağı oldu.
Fırlayan pilot koltuklarıyla üretilen ilk
uçak ise Heinkel He 162'dir. Bu uçak, ilk uçu-
şunu 6 Aralık 1944 günü yaptı ve 14 Nisan
1945 günü Alman Luftwaffe Birliği L/JGI'-
de hizmete girdi. Toz şarjlı balistik-katapult
tipi fırlayan koltuklar, toplam 116 uçağa monte edildi. He 162'den önce geliştirilen Saab 21
ise, 1945 yılı Aralık ayına kadar İsveç Hava
Kuvvetleri'nde hizmete konmadı.