Nedir?
Çocuğun, yaşamının her anını etkileyen nörobiyolojik bir bozukluktur.
Belirtileri Nelerdir?
Görsel
· Okumaktan hoşlanır.
· Resimli kitap ve materyallerden hoşlanır.
· Genellikle düzgün bir imlası vardır.
· Şekil ve tabloları görerek ezberler.
· Dikkati fazla dağılmaz.
· El yazısı iyidir.
· Ayrıntılara dikkat eder.
· Sözlü talimatları uygulamakta zorlanır.
· Karalamayı sever.
· Yüzleri iyi hatırlar.
· Konuşmaktan çok gözlem yapar.
· Zihninde resimler oluşturur
İşitsel
· Müziği sever.
· Okurken mırıldanır.
· Dinlemekten hoşlanır.
· Kendisine bir şey okunmasından hoşlanır.
· İçinden ya da sesli şarkı söylemeyi sever.
· Sözlü talimatları daha kolay alır.
· Dikkati kolay dağılır.
· Dersi dinleyerek kolay algılar.
· Yüksek sesle okuyarak ders çalışmaktan hoşlanır.
· Ritmik seslerden hoşlanır.
Dokunsal
· Ders çalışırken yürür.
· Sırasında hareket halindedir.
· İnsanlara dokunmaktan hoşlanır.
· Ders dinlerken kalemini sallar.
· Çalışırken ayağını sallar.
· Konuşurken ellerini çok hareket ettirir.
· Duygularının fiziksel hareketlerle belirtir.
· Nesnelerle oynamayı sever.
· İmlası kötüdür.
· Okumayı pek sevmez.
Tedavi Yöntemleri Nelerdir?
GÖRSEL DİKKAT İÇİN YAPILABİLECEK DÜZENLEMELER:
1:Odasında dikkatini dağatacak eşyaları azlatın
2: Tv odada bulunmasın
3: Çalışma masasının üstü boş olsun yüzü odaya değil duvara dönük olsun
4: Bilgisayar çalışma masasının üstünde olmasın ya da kapalı olsun
5: Halı döşeme ya da duvar kağıtları iri, abartılı resimler olmasın
6: Oyuncak ya da zaman geçirmekten hoşlandığı eşyalar oda da olmasın
7: Diğer odalarda da bu tür düzenlemeler yapılabilir.
İŞİTSEL DİKKAT İÇİN ÖNERİLER:
1: Onunla konuşurken yanına gidin,göz teması kurun,dokunun ,sizi dinlediğinden emin olduktan sonra söyleyeceğinzi söyleyin
2: Onunla konuşurken çevredeki diğer sesleri azlatın
3: Basit sade cümleler kurun. Net ifadeler kullanın . Aynı anda birkaç şey söylemeyin .
4: Benzer ifadeler için hep aynı ses tonunu kullanın.
5: Aynı anda birkaç şey söylemeyin
6: Söylediğinizi dinlediğinden emin değilseniz onun tekrarlamasını isteyin.
7: Söylediğinizi defalarca tekrar etmeyin .
8:Çalışırken ortamdaki sesleri azaltın .
9: Bazı çocuklar tamamen sessiz ortamlarda dikkatlerinin daha çok dağıldığını ifade ederler. Bu gibi durumlarda bir yandan müzik dinlemesine engel olmayın.
DOKUNSAL DİKKAT İÇİN ÖNERİLER:
1:Alerjisi varsa tedavi önerilere uyun.
2:Çocuğun kaşındırıyor,rahatsız ediyor,diye tanımladığı giysileri giydirmeyin. Yumuşak kumaştan,rahat giysileri tercih edin.
3: Giysi ve çamaşırlarındaki etiketleri kesin.
4: Çorap lastikleri çok sıkı olmasın.
5: Çalışırken oturduğu sandalyenin ergonomik olmasına dikkat edin.
Görünme Sıklığı Nedir?
Dikkat Toplama Sorununun Yaş ve Cinsiyete Göre Görülme Sıklığı Nedir?
Çocuklarda dikkat toplama sorununun görülme sıklığı üzerinde yapılan araştırmalardan çok çeşitli sonuçlar elde edilmiştir. Bu doğrultuda elde edilen sonuçlara bakıldığında dikkat toplama sorununun görülüş sıklığı, okul çağı çocuklarında %1 ile %20 arasında bir oran sergilemektedir. Bu durum pratikte her sınıfta dikkat toplama sorunu olan pek çok öğrencinin var olduğu şeklinde ifade edilebilir.
Okul çağı çocukları arasında dikkat toplama sorunu oranının %12-13 olduğu bazı kaynaklarda ise %10 ile %45 arasında değiştiği ve 3-6 yaş arasındaki çocuklarda dikkat toplama bozukluğu oranının ise %10-15 olarak belirlendiği araştırmalar bulunmaktadır.
Cinsiyet açısından incelendiğinde, erkeklerde çok daha fazla görüldüğü ancak kız çocuklarının erkek çocuklar kadar davranış problemleri sergilememeleri nedeniyle daha geç fark edildiği belirlenmiştir. Bununla birlikte araştırmalarda ilköğretim okullarında erkek çocuklarının %30’unun, kızların ise %20’sinin dikkat problemi yaşadığını gösteren çalışmalar bulunmaktadır.
Alıntı