Meb, ÖZel Eğitimde Müzik Etkinlikleri , 2011'e göre; Müzik ortaya çıkışından bu yana sürekli gelişmeler kaydederek günümüze kadar
gelmiştir. Bugün müzik; yemek, içmek, nefes alıp vermek kadar doğal bir ihtiyaç olarak
kabul edilmektedir. Çocukların müziğe karşı doğuştan bir ilgileri vardır. Araştırmacılar daha
bebeklerin anne karnındayken duymaya başladıklarını ve bu dönemde iken müzik ve insan
ilişkisinin başladığını savunmaktadırlar. Yeni doğan bebekler annesinin sesleri ile
rahatlamakta, ninni ile uykuya geçmekte ve annelerinin söyledikleri ninnilerine eşlik
etmektedirler.
Seashore, Schoen, Lundin, Opper, Gabriel, Young, Weiser ve Gordon adlı ünlü
araştırmacılar, araştırmalarında çocukların müzik yeteneklerinin oluşumunda;
 Çevre
 Kalıtım
 Eğitim
unsurlarının önemli ve etkili olduğunu belirtmişlerdir.
Özel eğitimde kullanılan müzik etkinliklerinin önemi:
 Özel eğitimde müzik çok değerlidir; çünkü başarı getirir. Özel eğitime muhtaç
çocuklar için başarının kendisi çok önemlidir.
 Müzik etkinlikleri ile özel eğitime muhtaç çocukların motivasyonu artar.
 Çocuklar eğlence, yaratıcı ifade ve duygusal tepkilerde deneyim kazanırlar.
 Çocuklar duygularını, düşüncelerini ve yaşadıkları olayları rahatça ifade ederler
ve çocukların streslerinin azalmasında müzik son derece etkilidir.
 Çocukların öz saygılarının gelişimine yardımcı olur.
 Çocuklar sakinleşir, onlara dinlenme ortamı sağlanır.
 Çocukların benlik değerlerinin artmasına yardımcı olur.
 Çocukların dinleme becerileri, işitsel algıları ve dikkat süreleri artar.
 Dili kullanmalarında yardımcı olur.
Müzik etkinlikleri, engelli çocukların eğitim programına yerleştirilirken şu
hususlara dikkat edilmelidir:
 Engelli çocuklarda karşılaşılan problemler
 Etkinliklerin amacı
 Etkinliklerin planlanması
 Eğitimcinin özellikleri
 Çalışılan mekânın özellikleri
 Materyal seçimi
Bu hususlara dikkat edilerek müzik etkinlikleri eğitim programına yerleştirilmelidir.
Özel eğitime muhtaç çocuklar, normal gelişim gösteren çocuklar gibi müzik
etkinliklerinden sayısız yararlar sağlarlar. Ancak engellilerle çalışmak oldukça zordur.
Çünkü bu çocuklarda temel özrün yanı sıra çeşitli problemler görülebilir. Bazı engellilerde
bu problemlerden biri bulunabilir, bazılarında ise iki, üç veya daha fazla problemden
bahsedilebilir.
Özel eğitimde müzik programları planlanırken belirlenebilecek genel amaçlar:
 Şarkı söyleme sırasında veya enstrüman kullanılan durumlarda göz kontağı
kurabilme
 Enstrümanları kullanarak el – göz koordinasyonu sağlayabilme
 Aynı anda iki elin koordinasyonunu sağlayabilme
 Dikkatini müziğin ritmine yoğunlaştırabilme
 Şarkı dinleyebilme
 İsimlerin geçtiği şarkılar ile kendinin ve diğer kişilerin farkına varabilme
 Yardımlaşma ve paylaşmayı öğrenebilme
 Dili kullanma yeteneğini geliştirebilme
 Yeni sözcükler kazanabilme
 Sesini doğal bir şekilde kullanabilme
 Konuşmadaki ses iniş ve çıkışlarını doğru zamanda yapabilme
 Müzik eşliğinde vücudu koordineli bir şekilde kullanabilme ve hareket becerisi
kazanabilme
 Müziğin ritmine uygun hareketler üretebilme
 Müzik sevgisini kazanabilme
 Duygularını müzik aracılığı ile ifade edebilme
 Bir gruba ait olma bilincini kazanabilme
Özel eğitimde müzik etkinlikleri planlanırken belirlenebilecek farklı amaçlar
şunlardır:
 Müzik dinleyebilme
 Müziği gürültü ve bağırma sesinden ayırt edebilme
 Hafif ve şiddetli sesleri ayırt edebilme
 Şarkı söylerken sesini, nefesini ayarlayabilme
 Müzik çalışmaları sırasında uygun davranışı gösterebilme
 Grupla şarkı söylerken gruba uyabilme
 Boş zamanlarında müzik dinleyebilme
 Radyo, teyp, CD gibi aletleri kullanabilme, koruyabilme, temizleyebilme
 Hoşlandığı müziği ayırt edebilme
 Müzik zevki geliştirebilme (MEB Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Özel Eğitimde Müzik Etkinlikleri 141EO0032, Amkara,2011)