Yeni asgari ücret trafik sigortasını vurdu. Asgari ücretin yeni yılla birlikte 1300 liraya çıkması ile sigorta şirketlerinin trafik sigortasında ödedikleri vefat tazminatının da yüzde 30 artması bekleniyor. Türkiye Sigorta Birliği (TSB) Başkanı Ramazan Ülger, asgari ücretin, sigorta şirketlerine yıllık 2 ila 2,5 milyar lira ek yük getireceğini söyledi.
TSB, son dönemde artan trafik sigortası primleri ile ilgili dün yaptığı toplantıda konuşan Ramazan Ülger, trafik sigortasında vefat ve sakatlık tazminatlarının yüzde 95'inin asgari ücret üzerinden hesaplandığını belirterek, "Asgari ücrette hesaba katmadığımız bir artış oldu. Şu anda 50 bine yakın dosya var, tazminat ödenmeyi bekleyen. Bunlar yeni asgari ücret üzerinden hesaplanacak. Bu da sektöre artı 2 ila 2,5 milyar lira ek yük getirecek. Biz bunun primini aldık mı? Almadık. Her yıl asgari ücretteki enflasyon artışına göre hesabımızı yapıyoruz. Bu artışı önümüzdeki dönem primlere yansıtmama imkanımız var mı?" dedi.
PRİMDEKİ ARTIŞ
Ramazan Ülger, trafik sigortasındaki prim artışlarına da değinerek, son 10 yılda şirketlerin 7 milyar lira zarar ettiğini, sadece 2015 yılında zararın 2 milyon lirayı bulduğunu kaydederek, bu durumun, şirketlerin varlığının sürdürülebilirliği açısından risk oluşturmaya başladığını ve öz sermaye karlılıklarının düştüğünü vurguladı. Zararın başlıca sebeplerinin; teminat tanımlarında netlik olmaması nedeniyle farklı yorumların oluşması, hesaplamalarda standartların olmaması, döviz kurundaki dalgalanma sonucu artan yedek parça maliyetleri ve geriye dönük uygulanan yargı kararları olduğunu belirten Ülger, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Yasa, vefat tazminatı ödeneceğini söylüyor ama nasıl hesaplanacağını söylemiyor. Böyle olunca da mahkemeler, 'Sana göre 100 bin lira bana göre 200 bin lira, aradaki farkı öde' diyor. Hem de geçmiş 10 yıla yönelik öde diyor. Biz de böyle bir para yok, çünkü bu hesaba göre prim almamışız. Bu her yargı kararında böyle; sürekli, hesapta olmayan, geçmiş 10 yılın tazminatlarını ödüyoruz. Bizden başka sektör yoktur, kararlar geriye dönük işlesin. Bu şartlarda da geçmişin paralarını sermayeden ödüyoruz, gelecekte ödeyeceklerimizi de prim olarak alıyoruz."
Ramazan Ülger, gerekli yasal düzenlemeler yapılmaması halinde trafik sigortasında yaşanan sorunun bitmeyeceğine dikkat çekerek, "Yasal boşluğun mahkeme kararları ile doldurulması önlenmeli. Yapılan düzenlemelerin geriye dönük etkisi sınırlandırılmalı, hasar maliyetlerinin belirsizliği giderilmeli. Serbest tarife sisteminden taviz verilmemeli, azami limit uygulamasından vazgeçilmeli" dedi.
SİGORTASIZ ARAÇ SAYISI ARTIYOR
TSB Başkanı Ramazan Ülger, prim yüksekliği nedeniyle trafik sigortasında sigortalılık oranının düştüğüne de değinerek, şunları söyledi:
"Son bir yılda sigortasız araç sayısı yüzde 82'den, yüzde 80'e indi. Prim artışı nedeniyle yüzde 2 sigorta yaptırmaktan vazgeçti. Primlerdeki artış kamuoyu nezdinde şikayete konu oluyor ve sigortalanma oranı düşüyor. 19 milyon araçta yüzde 2 sigortasızlık ciddi bir rakamdır ve risktir." (Kaynak)