Test sürüşleri yapılan sürücüsüz otomobillerin yola çıkacağı tarih yaklaştı. Birçok marka sürücüsüz otomobillerini 2020'de satışa sunacak. Bu otomobillerin sayısının 2,5 milyonu bulması bekleniyor
Düne kadar bilimkurgu filmlerinde gördügümüz kendi kendine giden sürücüsüz otomobiller artık gerçek oluyor. Alman Ulastırma Bakanlıgı sürücüsüz araçların 2020'den itibaren trafige çıkarılabilecegini açıkladı. Bakanlık, bu konuda altyapı çalısmalarına basladı. Tahminlere göre 2020'de yaklasık 2,5 milyon sürücüsüz otomobil yola çıkacak. Bu tarihten birkaç yıl sonra ise bu sayının yüzde 100'den fazla artacagı öngörülüyor. Sürücüsüz yani 'autonom' otomobiller konusunda çalısan, Mercedes-Benz, BMW, Audi, GM, Toyota, Volvo, Tesla ve Hyundai- Kia gibi 10'dan fazla otomobil markası var. Bunun dısında Google ve Apple gibi teknoloji sirketleri de bu konuyla ilgili. Hatta Google'ın gelistirdigi sürücüsüz otomobil, bugüne kadar 19 milyon km test edildi. Bu da 90 yıllık sürüs tecrübesine esit bir veri ediyor. Ancak Google'ın amacı otomobil üretmek degil, gelistirdigi yazılımı otomotiv markalarına satmak.
KAZALAR AZALACAK
Arastırmalara göre trafik kazalarının yüzde 90'nının nedeni sürücü hataları. Sürücüsüz otomobil fikri de, bu kazaları ortadan kaldırmak, can ve mal kaybını azaltmak için ortaya çıktı. Bunun yanında, sürücüsüz araçlar yolların verimli kullanılmasını saglayarak, trafik sıkısıklıgını ortadan kaldıracak.
Şerit değiştirip, sollama yapabiliyor
2020 model otomobiller radar, lazer, kamera ve sensörlerden gelen bilgileri işleyen bir bilgisayar sayesinde, kendi kendine hareket edebiliyor. Lazer ışınları sürekli çevreyi tarıyor, yaya ve diğer araçları tespit ediyor. Olası bir tehlike anında frene basarak, kazayı önlüyor. Öndeki araca göre hızını ayarlayabiliyor. Otoyolda şerit değiştirip, öndeki otomobili sollayabiliyor. Trafik levhalarını algılayıp, hızını ona göre ayarlayabiliyor.
Kara Şimşek' le başladı
Kara Şimşek dizisiyle ilk kez sürücüsüz otomobil fikri ortaya atıldı ve 1980'de somutlaştı. Mercedes-Benz mühendisi Ernst Dickmans, kamera görüntüsü ile robotik bir araç tasarladı. 1994'te ise Dickmanns, Vamp ve Vita-2 adı verilen araçlarla Fransa'nın otoyollarında 130 km hız ile yaklaşık bin kilometre yol katetti.
Viyana Sözleşmesi değişmeli
Otomatik pilotlu araçların yola çıkabilmesi için bir engel var. 1968 yılında imzalanan Viyana Sözleşmesi'nde araçlar ancak şoförle trafiğe çıkar hükmü yer alıyor. Sözleşmede karara bağlanan trafik düzenlemeleri genişletilmedikçe otomatik pilotlu araçların trafiğe çıkması zor görünüyor.
Kaza olursa suçlu kim?
2020 için hazırlıklar yapılırken kafaları kurcalayan bir soru daha var. Eğer bu araçlar ölümlü bir kazaya karışırsa, suçlu kim olacak, nasıl bir ceza alacak? İşte bu yüzden Viyana Sözleşmesi'nin değişmesi gerekiyor.
SABAH/UFUK SANDIK